Det var taler med mange gode ord og ros fra de høye herrer både fra Statoil og Kværner selv. I tillegg var også en kvinne oppe ved mikrofonen og skrøt av sine kolleger i Verdal. Elly Bjerknes er konserndirektør ved «Process Solutions» ved Kværner Stord.

Det er ved Kværner sitt verft på Stord at Njord er tatt på land. Dit er den slept etter 20-års innsats i Nordsjøen. Nå venter et års tid i dokk, før den igjen kan sette kurs mot havet, og forhåpentligvis minst 20 nye år i oljelandet sin tjeneste.

Oppgradering

Statoil er nemlig en av flere eiere av plattformen, og prosjektleder i Statoil, Peter H. Kupka, var både stolt og glad over at norsk industri er konkurransedyktig når slike oppdrag skal fordeles.

–Oppgraderingen av Njord gir til sammen 10000 arbeidstimer til norsk industri. Det er noe vi skal ta med oss i disse tider, sa han blant annet til de fremmøtte i en av produksjonshallene på Ørin.

Oppdraget, som vil gi Kværner inntekter på 100 millioner kroner, ble sikret i mars. Siden den tid har det vært nøye planlegging ned til minste detalj, før pressen fikk overvære oppstarten mandag formiddag.

–Det er så god planlegging, at jeg er sikker på at selve produksjonen kunne gått som sakte-TV på NRK, kommenterte konserndirektør Sturla Magnus i Kværner til humring fra forsamlingen.

Sjefen sjøl, Sturla Magnus, tror robotteknologien blir mer og mer sentral for Kværner Verdal i framtida. Ketil Mo til venstre. Foto: Erlend Aune

Ketil Mo fikk æren av å trykke på fjernkontrollen som satte i gang roboten. Den skal nå skjære i 12 meter lange og 30 centimeter brede stålprofilene nærmest på fulltid fram til neste sommer.

15. juli er leveringsdato, og både sjefen på Verdal og Stord var trygg på at mannskapet til Magnus vil bli ferdig innen den tid.

Verdal kan vi stole på

– Dette fikser vi. Jeg er helt sikker at alt er ferdig sveiset sammen innen den tid. Er det noe Verdal kan, så er det å levere kvalitet og til rett tid, skrøt Elly Bjerknes.

Stålprofilene skal altså først skjæres etter nøyaktige mål som tegningene viser. Her er det heller ikke snakk om masseproduksjon, i og med at det er mange ulike deler som skal settes sammen.

Når sveiserobotene etter hvert har fått gjort sitt, så skal fire forsterkningene – såkalte Blisters – være ferdige. Disse vil hver som seg veie hele 400 tonn, og skal omslutte de fire søylene på skroget til Njord A-plattformen, som er det korrekte navnet.

Selv skjærejobben bør i hvert fall være i trygge hender. Ketil Mo har vært ansatt på Verdal siden 1983. Det betyr at mulesbyggen har vært igjennom skiftende tider før.

Nå er han maskinoperatør, og skal være en av dem som skal sørge for at stålprofilene blir kuttet og skjært akkurat som tegningene viser.

–Det blir på mange måter som et flyteelement til slutt. Det er nye krav med mye nytt utstyr på en plattform. Derfor blir ikke bare understellet forsterket generelt, men også flyteevnen må bedres, slik at den skal tåle den ekstra vekten, kan operatøren fortelle oss.

Viktig kompetanse

Det vil være mellom 50 og 60 ansatte som vil være sysselsatt fram til neste sommer. Mye av årsaken til at de har sikret seg dette oppdraget, samt Johan Sverdrup, er kompetansen Kværner har bygget opp i bruk av roboter.

–Dette gir oss verdifull trening og erfaring i bruk av robotene, som vi tar med oss i fremtidige anbudskonkurranser, sier Magnus.

Selv om en 100-millioners kontrakt ikke er småtterier, så er det understellsjobben til Johan Sverdrup som fortsatt sysselsetter flest av de 720 ansatte ved verftet.

–Vi må nok belage oss på at det blir flere slike «småjobber» i fremover, sier sjefen på Kværner Verdal.

Magnus vil ikke gå i detalj på hvilket anbud de jobber med, men sier de bør ha noe i boks før nyttår.

–Ja, ideelt sett bør vi det. Og det gir en trygghet, for da vet vi hva vi skal gjøre neste høst.