Forbrukerrådet har laget en gjennomgang av samtlige 1.374 norske legekontor, hvor de tar for seg graden av informasjon, konkret service og info samt digitale tjenester. Målet er å synliggjøre hvilke legekontor som gjør det enkelt for pasientene å benytte seg av deres tjenester og å få god og relevant informasjon. Testen går ikke på medisinskfaglige vurderinger.

Helt i landstoppen

Kun 2,5 prosent, eller 31 fastlegekontor, får godkjentstempel med minimum 67 poeng av 100 mulige. Risavika Legekontor vinner testen med 78,2 poeng i snitt for de fire kategoriene generell info, konkret info, konkret service og digitale tjenester. Deretter følger Fastlegene Colosseum (75,6 poeng) og Hof Legekontor (74,0 poeng). Men med i landstoppen er også Kirkegata Legesenter i Levanger sentrum, som har tre fastleger og 1.233 pasienter per fastlege i snitt. Legesenteret ender på en 17.-plass i testen med 68,6 prosent, og er eneste nordtrønderske legesenter som får godkjent i Forbrukerråd-testen. Fordelt på de ulike kategoriene, scorer Kirkegata Legesenter 76 poeng på generell info, 50 poeng på konkret info, 100 poeng på konkret service og 70 poeng på digitale tjenester.

Nærmest kommer Inderøy Legesenter med 60,9 poeng, noe bak kravet om 67 oppnådde poeng. På tredjeplass i fylket kommer Moan Legesenter med 59,5 poeng. Stekke Legesenter er øverste rangerte legekontor i Verdal, ifølge testen. De oppnår 12.-plass i Nord-Trøndelag, og en 536.-plass på landsbasis med 53,9 poeng.

Resten på midten

Alle legekontor i Levanger og Verdal (rangering i Nord-Trøndelag og Norge i parentes):

- Kirkegata Legesenter 68,6 (1/17)

- Moan Legesenter 59,5 (3/239)

- Stekke Legesenter 53,9 (12/536)

- Åsen Legekontor 51,5 (16/654)

- Ørmelen Legesenter 50,7 (18/683)

- Røstad Legesenter 48,5 (19/761)

- Verdal Legesenter AS 47,1 (21/792)

Les også: Frakoblede fastleger gjør det vanskelig å være pasient