Under et ekstraordinært årsmøte i Innherred HMS torsdag ble det enstemmig vedtatt å si ja til å slå selskapet sammen med Bedriftshelsetjenesten Trondheim (BHT Trondheim). Arbeidet med sammenslåingen har pågått siden høsten 2016.

- Dette vil gi en solid og stor aktør for markedet innen helse-, miljø- og sikkerhetsarbeid i Midt-Norge, sier Hilmar Olsen fra Ritek, som nå blir styreleder i det nye selskapet.

Innherred HMS har i dag kontorer i Steinkjer, Verdal og ved Norske Skog på Skogn, og jobber innen et bredt spekter av fagområdet knyttet til helse, miljø og sikkerhet på arbeidsplassen.

30 ansatte

Sammenslåingen av de to selskapene kommer som et svar på at Trøndelag Fylkeskommune ble etablert onsdag, og at de nå ønsker å tilby bedriftshelsetjeneste i hele storfylket.

- Det er en forutsetning ettersom kundene våre etter hvert blir mer sentralisert og sammenslått, så det er en markedsstrategi bak det, sier Olsen.

Det nye selskapet vil ha 30 ansatte og daglig leder blir Kjersti Kleven, som frem til nå har vært daglig leder i BHT Trondheim.

- Det er to solide og veldrevne bedriftshelsetjenester som slår seg sammen, sier nåværende daglig leder i Innherred HMS, Elisabeth Hollås Bomo.

- Ingen store konsekvenser for de ansatte

Innherred HMS omsatte for cirka 12 millioner kroner i 2016, mens BHT Trondheim omsatte for rundt 9-10 millioner kroner.

- Når vi begynte å se på mulighetene for sammenslåing var en av grunnpilarene at vi følte vi hadde veldig like verdier når det gjelder hva vi skal tilby innen bedriftshelsetjeneste, sier Kleven, som påpeker at begge selskapene har jobbet med helse, miljø og sikkerhet siden 1967.

Agenda HMS vil ha hovedkontor i Verdal, som Innherred HMS har hatt før, i tillegg vil det være kontor i Trondheim og Steinkjer. Selskapet vil være bedriftshelsetjeneste for over 670 private og offentlige selskaper, med rundt 17.000 ansatte i Trøndelag.

- Det er viktig å opprettholde nærheten til kundene, slik det har vært før. Vi skal fortsatt være en lokal og nær leverandør, men over hele det nye Trøndelagsfylket, sier Bomo.

Hva vil dette ha å si for de ansatte?

- I praksis vil det ikke ha noen store konsekvenser for de ansatte, annet enn at vi får et større fagmiljø å spille på og at vi får en bredere og bedre kompetanse samlet, enn vi har i dag. Vi beholder alle kontor og det er ikke en sammenslåing som gjøres for å tjene penger, men det er å få bli faglig sterkere. Personalansvaret blir også fordelt som i dag, sier Kleven.

Utvikler felles journalsystem

I prosessen med sammenslåingen har selskapene jobbet mye med å utvikle et felles journalsystem som ifølge Olsen skal sikre god og lik rapportering til kundene. Dette har også vært den høyeste kostnaden i sammenslåingsprosessen.

- Det er noe som kreves i forhold til kundeoppfølging i hele fylket, vi må lage rapporter i samme system, sier han.

Hva koster det?

- IT-kostnadene er beregnet til cirka 580 000 kroner det første året. Så det er den som er den tøffesten kostnaden da, sier Olsen.

Styret i selskapet vil bestå av Olsen som styreleder, Håvard Bye fra Brannvesenet Midt IKS som nestleder. Styremedlemmer er Marthe Røli Korneliussen (OBI SA, Ingrid Østbye Ramberg (Sandvik Teeness), Finn Harald Bye (Skata fabrikker), Reidar Einvik (Nortura Malvik), og varamedlemmer er Knut Loe (Nortura Heimdal) og Kristian Brevik (Byggmester Grande). I tillegg vil Anne Elisabeth Overrein være de ansattes representant i styret.