– De siste årene har vi økt omsetningen og salongen går så det suser. I perioden May-Brit gikk bort var noen måneder dårligere, men det tok seg opp da kundene hennes begynte å bruke oss andre i salongen. Vi er veldig takknemlig for at de er så lojale mot oss, sier daglig leder og eier av Salong Michel, Eirin Liff Breding.

Hun sitter sammen med deleier Ann-Kathrin Fjeldvær i underetasjen av salongen som ble startet av Gunn Elisabeth Dahl i 1987. Den gang på det som het Stormarkedet i Verdal (nå Boby’n).

Kjelleren de sitter i brukes for det meste til brudepynt og ved travlere tider, men nå har også Ann-Kathrin kurset seg innen parykkfaget og tar imot kunder som av ulike årsaker trenger eller ønsker parykk.

–Hennes fortjeneste

Ann-Kathrin var lærling hos Gunn i Levanger, før hun etter fagprøven begynte å jobbe i salongen på Stormarkedet. Der holdt de til i cirka fire år før de fikk tilbud om å leie lokalene på Minsaas plass.

Salong Michel startet først på det som het Stormarkedet i Verdal. Etter fire år fikk de tilbud om lokalene på Minsaas plass.

Der kom May-Brit Ness Dale fra Verdal inn som daglig leder. Hun både var og ble et kjent ansikt blant folk i Verdal. Kunder, familie og venner kjente henne som en imøtekommende og positiv person. Latteren hang alltid løst. Da Gunn begynte å slite med helsen, kjøpte May-Brit seg inn i salongen og ble senere eier.

–Det er May-Brit som har vært pådriveren og som har gjort salongen til det den er i dag. Det er hennes fortjeneste, forteller Eirin.

Noen tunge år

I 2011 fikk May-Brit brystkreft. Hun var frisk i noen år og kunne jobbe som vanlig, men i 2015 fikk hun tilbakefall. På samme tid ble nåværende deleier Ann-Kathrin syk.

Hvordan påvirket det arbeidsmiljøet?

–Vi ble veldig sammensveiset, føler jeg. Vi var veldig åpen om både mitt og hennes sykdomsforløp, og hadde litt galgenhumor om det også. Jeg var innom her ofte selv om jeg var syk, og salongen ble en familie som backet meg opp. De gjorde at jeg ville komme raskt tilbake i jobb, sier Ann-Kathrin.

Eirin, som nå har jobbet som frisør i 14 år, mener det alltid har vært et godt arbeidsmiljø, med få konflikter og mye omsorg. Noe som ble forsterket da begge kollegaene deres ble syke, og da May-Brit gikk bort i april 2016.

Kunder i alle aldre

I 2016 kjøpte Eirin hele salongen, mens Ann-Kathrin kom inn på eiersiden i år. De er nå blant et stort antall bedrifter som klipper, farger og styler hår i Verdal.

De ansatte ved Salong Michel har vært gjennom mye sammen. For å feire at de når runder 30 år smeller Ann-Kathrin til med et kyss på kollega og medeier Eirin.

Det er May-Brit sin visjon om salongen som frisørene har lyst til å drive videre. Det handler om at det skal være en familiesalong hvor alle kan føle seg velkommen.

–Det tror jeg vi klarer å fange opp også, i og med at vi har ansatte i alle aldre, sier Eirin.

–Den yngste jeg har klippet er tre måneder gammel, mens den eldste blir 103 år i sommer, sier Ann-Kathrin, som påpeker at dette sier litt om spennet i kundegruppen.

Inkluderende

Salongen har siden starten vært opptatt av å ta imot lærlinger og utplasseringselever. Frem til nå har de hatt over 27 personer gjennom årene.

–Vi har også hatt elever på språkopplæring og vi er en IA-bedrift (Inkluderende arbeidsliv journ.anm..), sier Eirin.

–Vi er opptatt av at alle skal få prøve seg i arbeidslivet og tilrettelegger for de med spesielle behov. Det er arbeidsomt, men samtidig veldig lærerikt for oss, sier Ann-Kathrin.

Eirin Liff Breding kjøpte salongen i 2016, før Ann-Kathrin Fjeldvær kom inn på eiersiden i år.

Fornyelse

Selv om det har vært noen tunge år, ser gjengen på Salong Michel nå framover. Mye har skjedd siden starten for 30 år siden og eierne sier fornyelse må til hele tiden.

I fjor åpnet de et eget barberhjørne for menn, hvor skjegget kan trimmes og mannen kan unne seg litt velvære. I det siste er også lokalene blitt pusset opp og salongen har fått en ny framtoning.

Det aller nyeste er at de nå tilbyr tilpasning av parykker. Ann-Kathrin tar da imot personer som av ulike årsaker mister håret, og hjelper dem med å finne en parykk som passer.

I underetasjen til salongen tar Ann-Kathrin imot kunder som av ulike årsaker trenger eller ønsker seg parykk.

–Da har vi først en samtale om forventninger, snakker om hvilke følelser de har i forhold til å miste hår, og hva de kan forvente ved å få en parykk, sier Ann-Kathrin.

–Med lokalet i kjelleren kan man være litt for seg selv. Det blir også veldig trygt for kundene i og med at Ann-Kathrin har vært gjennom samme prosess. Hun har forståelse for hva de går gjennom, kommenterer Eirin.

Tar 30 år til

I uke 46 foregår feiringen av 30-års jubileet. Da skal lokalene pyntes, det blir konkurranser, tilbud, i tillegg til goodiebags og servering av kaker og kaffe den 16. november.

Holder dere ut i 30 år til?

–Ja, det skal vi få til. Vi er en utrolig sammensveiset gjeng som har mye omsorg for hverandre. May-Brits visjon om at det er en plass for alle, skal alltid være der, sier Eirin.

–Dette er som den familien vi har valgt selv. Vi har et fantastisk arbeidsmiljø, og har det veldig artig i lag!, sier Ann-Kathrin.