Folk er fornøyde og antall passasjerer øker

Det er konklusjonen til NSB om Trønderbanen.

Trønderbanen, her ved Nessvatnet i Åsen, opplever fremgang både i antall reisende og hvor fornøyd de er.Foto: Roger M. Svendsen

Nyheter

De gjennomfører med jevne mellomrom kundeundersøkelser, og høstens måling viser en kundetilfredshet på Trønderbanen på 83 (av maksimalt 100 poeng).

– Vi har hatt gleden av både veldig fornøyde kunder og vekst i antall reisende i mange år, sier markeds- og kommunikasjonssjef i NSB Nord, Hilde Lyng.

Tror de har lyktes

NSB mener de har jobbet mye med å forbedre både togtilbudet og servicen ombord.

– Kundenes tilbakemeldinger positive, både på service, tilgjengelig personale og god informasjon, sier Lyng om resultatene fra den siste kundeundersøkelsen. Hun tror også det at NSB har blitt bedre på alternativ transport spiller inn.

Flere tar tog

I tillegg viser tallene for antall reisende god utvikling. Totalt registrerte NSB 891.413 reisende på sine lokaltog på strekningen Lundamo/Melhus - Steinkjer de første åtte månedene i år. Det er nesten ti prosent flere kunder enn i samme periode i fjor.

Aller mest fornøyd med togtilbudet i nord er de reisende mellom Bodø og Rognan, med en score på 87. Her økte også trafikken mest i prosent, med 13,6. Regiontogene mellom Trondheim og Bodø havner nederst på statistikken i nord, likevel med 78 i kundetilfredshet. På regiontogene har trafikken gått bittelitt ned sammenliknet med i 2016.