Det innebærer at reguleringsplanen for nye boligområder i Holåsen vest kommer opp til politisk behandling.

–Sannsynligvis får plan- og utviklingskomiteen (PUK) den på bordet i januar, sier ordfører Robert Svarva. Så går den sin gang, med høringer og andre gangs PUK-behandling inntil kommunestyret får den på dagsorden noen måneder senere.

–Og da kommer det folk fra departementskontorene som kan avgjøre skjebnen i Skogn?

–Ja, det gjør det. Hvis innsigelsen fortsatt gjelder.

Mekling uten løsning

Etter at Bane Nor i mai 2014 fremmet sin innsigelse til planforslaget som omhandlet boligbygging i Åsvegen 15-17 i Skogn sentrum, har innsigelsen i praksis stoppet all planlagt utbygging på begge sider av jernbanelinja. Levanger kommune, Nord-Trøndelag fylkeskommune og Bane Nor møttes til mekling hos Fylkesmannen i Nord-Trøndelag siste gang 6. januar i år.

Ser mot vest

Ifølge ordfører Robert Svarva har de private initiativtakerne latt prosjektet stå på vent. For å få fortgang i saken, og det som i sin tur kan medføre en endelig avgjørelse på innsigelsen, kjører kommunen «sin egen» reguleringssak, i Holåsen vest. Denne vil trolig utløse samme reaksjon fra departementet, slik det ble varslet for Åsvegen 15-17. Gitt at det fremmes ny innsigelse fra Bane Nor.

Nå er det for øvrig et annet moment som også kan påvirke. Robert Svarva er nemlig spent på den nye fylkesmannens tilnærmelse til saken. Ifølge ordføreren skal Fylkesmannen i Sør-Trøndelag gjennom et prøveprosjekt ha blitt gitt myndighet til å oppheve innsigelser, lik den som for tre år siden ble fremmet i Skogn. Siden Fylkesmannen i Nord-Trøndelag etter meklingen har gitt sin støtte til Levanger kommune i saken, ville det - om vi hadde vært i sørtrøndernes sted - betydd at fylkesmannen kunne tilsidesatt innsigelsen. Som et endelig vedtak. Robert Svarva sier han ikke har snakket med Trøndelags nye fylkesmann om dette, men kommer garantert til å minne ham på det når kommunens ledelse får satt en dato for et møte med Fylkesmannen i Trøndelag.

Persøy spør Svarva

Skogn-innsigelsen kommer også opp som tema i kommunestyret onsdag. Her som spørsmål, fremmet av Geir Tore Persøy (Frp). Persøy minner om at Bane Nors begrunnelse: «Ifølge våre overordnede retningslinjer skal en utbygging ikke føre til at det blir økt risiko for bruk av en planovergang.»

–Hovedbegrunnelsen for Bane Nors innsigelser er at de mener økt trafikk ved overgangen vil føre til økt risiko for ulykker. På den andre siden opplyser Bane Nor til samferdselsministeren at overgangen er trygg, skriver Persøy, og spør ordføreren om en løsning er nært forestående?

–Hvis byggesakene rundt Skogn sentrum kommer opp til behandling på nytt, og Bane Nor på nytt kommer med innsigelser i byggesakene, vil ordføreren da anbefale å avvise innsigelsene?