Tror på etableringer og konkurser om hverandre

Selv håper Boje Hoseth å beholde magien i årene fremover - også i treningsbransjen.

Boje Hoseth gjør det godt i flere bransjer, blant annet treningsbransjen.Foto: Vegard Knudsen, Innherred arkiv

Nyheter

Nettstedet Treningsindustrien har nylig gjort et intervju med Boje Hoseth i sin spalte «bransjeprofilen».

– Han eier fem treningssentre og er medlem av Magiske Cirkel Norge, men man kan ikke trylle seg til suksess i treningsbransjen, beskriver de.

Tryller likevel frem medlemmer

Hoseth fikk kontakt med bransjen allerede som 18-åring i 1986, da han ble kontaktet av han som startet 3T på Rosten med spørsmål om å bygge opp det som i dag er 3T i Levanger.

I 1999 fikk han sin første sjefsjobb, og jobbet som daglig leder på 3T i flere år. I dag driver han Care-kjeden med sentre i Levanger, Verdal, Steinkjer og Namsos. I tillegg er han en velkjent magiker. Ingen ulempe akkurat.

– Jeg bruker magien til å verve medlemmer til sentrene. Det hjelper på ved bedriftsbesøk å ha seks-sju minutters magisk underholdning og presentasjon av Care-kjeden på en humoristisk måte, forklarer han.

Ikke bare får det folk i godt humør, det senker åpenbart terskelen fordi mange tror man må være veltrent før man begynner på senter.

Data gir ikke bedre form

På spørsmål om bransjens utvikling de neste fem til ti årene, svarer Hoseth at han ikke tror på de helt store forandringene.

– Mange etablerer seg, og ganske mange går konkurs. En del tror det er så enkelt å starte opp uten kunnskap og faglig tyngde. Forandringen kommer på teknologi, særlig på kondisjonsbiten, tror Hoseth.

Men han tror ikke teknologi i apparater og utstyr er fremtiden.

– Det er de gode, gamle aktivitetene som gir resultater. Det nytter ikke bare å sette inn en chip og måle fremskritt.

Tøff konkurranse

Boje Hoseth mener dyktige ansatte vil bety mer og mer.

Den avdankede fotballspilleren, som han selv beskriver seg som, driver selv med mosjonspreget styrketrening og spiller litt landhockey.

I Care vil han fortsette med nær kontakt med både medlemmer og ansatte. Noen høyteknologisk utvikling på sentrene ser han ikke for seg. Istedet vil han ha flinke medarbeidere rundt medlemmene.

– Seriøsiteten opp mot næringsliv og politikere har økt de siste årene, og aldri har så mange trent på senter. Men sentrene er mange, konkurransen hard og inntjeningen ikke altfor god, konstaterer han.