– Utfordringen når det kommer flyktninger til Norge er både skolebakgrunn, alder og planer. Hvis man er godt voksen, kan det tenkes at veien via videregående blir for lang, da er det enklere å ta praksis og arbeide. Men de som er mellom 16 og 21 år bør virkelig få muligheten til å ta fagbrev eller høyere utdannelse, sier rektor ved Møllegata Voksenopplæring, Torbjørn Nordvoll.

Han sitter på kontoret sitt sammen med Reem Alatasi i de nye lokalene i Hanskemakergata. Alatasi er til daglig er elev ved voksenopplæringen. Hun kom til Norge som flyktning fra Syria for tre år siden, og er nå utplassert på språktrening hos oss i Innherred.

Fra 38 til 112 elever

Tidligere har det kun blitt tilbudt norskopplæring ved Møllegata voksenopplæring, men i høst ble Verdal kommune med på et treårig prosjekt, hvor de tilbyr grunnskole for voksne flyktninger. Dette er for dem som ikke har tatt det i hjemlandet sitt.

–Det å komme til Norge og ikke bare lære norsk, men også få grunnskolefag, har virkelig vært et løft. Det har kommet personer som har bodd i Verdal en stund også, men som er uten arbeid, og sagt at de vil bli med, sier rektoren.

Dette er bare noe av det som skjer ved skolen. Fra da Nordvoll begynte som rektor i 2009 har de gått fra å være 38 elever til å nå bli 112.

–Vi har aldri vært så mange som i dag. Det er fantastisk, sier han.

Dette er noen av de voksne som tar grunnskolefag i Hanskemakergata. Når Innherred er på besøk er det naturfagstime.

Grunnlag før videregående

I tillegg til prosjektet med grunnskolefag, inngikk kommunen i fjor et samarbeid med IMDI (Integrerings- og mangfoldsdirektoratet). Det handler om å gi ungdommer forsterket norskopplæring og mer undervisning i grunnskolefag, før de søker seg inn på videregående.

–Før har 15 år gamle flyktninger blitt plassert rett i 10. klasse når de kommer til Norge, selv om de kan lite norsk og engelsk. Deretter kommer de til videregående, og da er det mange som stryker i disse fagene. Det gjør at man ikke kommer seg videre, sier Nordvoll.

For at personene likevel skal få det sosiale aspektet, og kunne gå sammen med jevnaldrende, ble det etablert et samarbeid med Verdal videregående. De opprettet en egen språkklasse, som ikke er i lokalene i Møllegata, men på Verdal videregående.

–Der får unge mennesker, som kan litt norsk fra før, mer norskopplæring og grunnskolefag, slik at de kan søke seg inn på ordinær videregående med et bedre grunnlag, sier Nordvoll.

Både elever og lærere ser ut til å trives i nye lokaler i Hansemakergata. Voksenopplæringen flyttet inn der i august i fjor.

Det er litt over et år siden dette startet i Verdal. 15 elever mellom 16 og 21 år var da med på prosjektet, og åtte av disse er nå i ordinær videregående skole. Resten kommer til å gå et år til i «språkklassen». Prosjektet skal gå over et og et halvt år, men rektoren sier de ønsker å videreføre det.

–Vi kan ikke tilbake til en tid hvor elevene ikke kom seg gjennom videregående. Før hadde vi kun norskopplæring, og da ble det en utfordring med engelskkunnskaper, da det ikke fantes et tilbud for det, sier han.

Blir ansatt

Alatasi har kun hatt norskopplæring i Møllegata, men får nå også ta klasser med engelsk. I år blir hun dessuten ansatt som morsmålsassistent i videregående skole og ungdomsskole, noe voksenopplæringen begynte med for et og et halvt år siden.

–Forskning sier at man lærer best norsk, dersom man får bruke morsmålet samtidig, og derfor har vi ansatt fem assistenter, sier rektoren.

I tillegg til «språkklassen», som nevnt tidligere i artikkelen, er det opprettet ytterligere én klasse i år, som er for dem som ikke kan norsk i det hele tatt.

–De får nå inn i en ren norskopplæringsklasse på videregående, hvor det blir litt grunnskolefag utover våren. Deretter går de videre til språkklassen, og så til ordinær videregående skole, sier Nordvoll.

Hva med den sosiale delen?

–Vi håper at det skal gå bra, men det henger også veldig sammen med norsknivå. For språkklassen vi hadde nå, har det gått ganske bra med integrering, da klassen deltar på alle felles prosjekt ved Verdal videregående, sier han.

–Akkurat nå har vi god dekning av ulike behov som trengs for å lykkes med integrering og for at den enkelte skal nå sine mål, sier Torbjørn Nordvoll. Her i et av skolens klasserom.

–Flere bein å stå på

Prosjektet som startet i fjor er i stor grad finansiert av kommunen, men de får også støtte fra fylkeskommunen. 1,5 lærerstilling ved Voksenopplæringen blir lønnet av Integrering og mangfold for å gjennomføre norskopplæring, i tillegg stiller Verdal videregående med lærere i grunnskolefag.

–Akkurat nå har vi god dekning av ulike behov som trengs for å lykkes med integrering og for at den enkelte skal nå sine mål. Jeg har ikke hatt en god følelse på det før, for det er ikke nok å bare lære norsk. Man må få flere bein å stå på, sier Nordvoll.