Når budsjett og økonomiplan står på dagsordenen i kommunestyret i Verdal mandag ettermiddag, kommer det et verbalforslag om å ikke øke promillesatsen for eiendomsskatten i kommunen.

Flertallsforslag

Det er et fellesforslag fra Senterpartiet, Høyre, Fremskrittspartiet, Venstre, Miljøpartiet De Grønne og kommunestyrets uavhengige representant. Disse har til sammen 18 representanter i forsamlingen, mens Ap, KrF og SV bare har 17. Ergo bør det være gode muligheter for at forslaget også blir vedtatt.

I forslaget heter det at: «Promillesatsen for eiendomsskatten økes ikke, og forblir på dagens nivå. Budsjetterte inntekter fra eiendomsskatten og ramme til fordeling reduseres tilsvarende med 10,5 millioner kroner.»

Som i Steinkjer

Det vises til Steinkjer kommunes budsjettdokument, vedlegg 1 - Mulighetsstudie innsparing.

Rådmannen i Verdal bes legge frem en (tilsvarende) mulighetsstudie for innsparings- og effektiviseringstiltak for Verdal kommune. Det forutsettes at det foretas en årsverksgjennomgang for hver enkelt enhet. Saken legges frem til politisk behandling og prioritering i løpet av første tertial 2018 (de fire første månedene, journ.anm.)

I rådmannens budsjettforslag har forslagsstillerne redusert rådmannsposten, inkludert politiske områder og kirker med fire millioner, hjemmetjenesten, kulturtjenesten og teknisk drift, veg og vedlikehold med 500.000 kroner hver, samt en generell reduksjon i innkjøpsbudsjettet på fem millioner kroner.

Avventer ansettelser - reduserer egen godtgjørelse

Videre har de punktvis sagt følgende:

2) Budsjett og økonomiplan-dokumentene er blant de viktigste politiske styringsdokumentene. For at kommunestyret skal kunne ta en aktiv rolle som prioriterings- og styringsorgan, er det ønskelig at budsjett og økonomiplan-dokumentene forbedres med sikte på å blant annet å synliggjøre mål og resultater, konsekvenser av tiltak og økonomisk handlingsrom.

3) Rekruttering til stillinger som ikke er utlyst/tilsatt som en del av «avvikling av Innherred samkommune» og oppbygging av «Nye Verdal» avventes til mulighetsstudie foreligger.

4) Reglement for folkevalgtes arbeidsvilkår i Verdal kommune legges frem for revidering hvor de folkevalgtes godtgjørelse reduseres med 10 prosent.

5) Kommunestyret har en forventing om en reduksjon av sykefraværet i kommunale barnehager som følge av økning i grunnbemanningen og allerede igangsatte tiltak for å øke nærværet. Rådmannen bes innarbeide effekt av reduksjon i sykefravær i kommunale barnehager på to prosent for budsjett 2018.

6) Rådmannen bes legge frem en strategi for reduksjon og salg av kommunaleide bygg og eiendommer. De planlagte investeringer på rådhusbygg settes på vent inntil denne saken er forelagt politisk behandling.

7) NHOs mulighetsstudie har beregnet ved hjelp av KOSTRA-tall fra 2016 at Verdal kommune har høyere enhetskostnader for renhold og eiendomsdrift (kroner per kvadratmeter) enn «beste praksis». Kommunestyret ønsker mer kunnskap om disse forholdene. Rådmannen bes derfor beregne reelle enhetskostnader for renhold og eiendomsdrift, og foreslå tiltak for å nå «beste praksis».

8) KOSTRA-analyse av 2016 viser at Verdal kommune har langt høyere utgifter til sosialtjenesten per innbygger i aldersgruppen 20-60 år enn sammenlignbare kommuner. Rådmannen bes belyse disse forholdene og fremme forslag til tiltak for å ta ned utgiftene.