Nå er det vitenskapelig belegg for å slå fast at luftkvaliteten i Levanger sentrum er dårligere enn tidligere antatt. Fram til 21. november ble det registrert hele 33 døgn i år med forurensning av svevestøv over et akseptabelt nivå.

Kaldt og tørt

Og myndighetene har satt en juridisk bindende grense på 30 døgn – som et minstekrav til akseptabel luftkvalitet. Kommunen har målt mengden av svevestøv siden oktober i fjor, og kommunalteknikk har ansvaret for måleren som er plassert ved den gamle byskolen.

–Luftkvaliteten varierer fra dag til dag og fra uke til uke. Vi ser at svevestøvkonsentrasjonen tiltar i periodene med kaldt, tørt vær, og nå på vinteren når veldig mange kjører med piggdekk. Også her i Kirkegata, sier prosjektleder Jonas Höglund i kommunalteknikk i Levanger kommune.

Strøsand på fortauet havner ut i Kirkegata og bidrar til forurensningen i Levanger.

Tallenes tale er krystallklar: Forurensningsforskriften pålegger nå strakstiltak for å bedre luftkvaliteten. Levanger kommune prioriterer saken høyt, men har ironisk nok ikke noe ansvar for hovedferdselsåra der miljøproblemene blir skapt. Kirkegata er en fylkeskommunal veg, og ansvaret ligger formelt i Steinkjer.

– Vi ligger over den juridisk bindende grenseverdien for svevestøv, og er i kontakt med miljømyndighetene om denne saken. Nå kreves det kortsiktige tiltak, og over nyttår går vi i gang med en mer omfattende tiltaksutredning, sier saksbehandler Ingrid Okkenhaug Bævre i Innherred samkommune.

Miljøvennlig asfalt

I plan- og utviklingskomiteens siste møte ble tiltak drøftet igjen, og allerede i juni kom den samme komiteen med en rekke forslag for å få redusert forurensningen i sentrum. Tiltak som skal gjennomføres er salting i stedet for strøsand på strekningen fra Moan til rundkjøringen ved Røstad.

Også strøing med salt på strekningen fra Sundbrua til Gjembleskorsen, og økt fokus på renhold – også i vinterhalvåret. Det blir understreket at veiene skal kostes i løpet av to uker etter at det er blitt bart. De lokale myndighetene krever også bruk av asfalt som gir minst mulig støvproduksjon.

Svekket livskvalitet

– I Kirkegata er det valgt en asfalttype som er egnet for relativt mye trafikk, samtidig med at den ikke er så grov at støy blir et problem, sier Ingrid Okkenhaug Bævre.

Leder Nina Elisabeth Berget (Ap) i plan- og utviklingskomiteen sier at svevestøvet er topprioritert på den politiske dagsordenen. Hun lover at denne saken vil bli fulgt opp nøye i tiden som kommer.

–Vi er selvfølgelig bekymret over situasjonen og utviklingen, og forventer at våre tiltaksforslag nå blir fulgt opp av de ansvarlige myndigheter. Svevestøvet gir et helseproblem for dem som bor og ferdes i sentrum, det går utover den verneverdige trehusbebyggelsen og det er jo egnet til å svekke livskvaliteten for innbyggerne i sentrum, påpeker Nina Elisabeth Berget.

Billige løsninger

Hun erkjenner at saksbehandlingen blir komplisert fordi Kirkegata er en fylkeskommunal vei mens Statens vegvesen er ansvarlig for drift og tiltak mot luftkvalitet. Øvrige fylkeskommunale veier i sentrum er Gunnlaug Ormstunges gate og Sjøgata frem til ferjeleiet, Sverres gate ned til togstasjonen, Jamtvegen og Staupslia. De andre veiene i sentrum er kommunalt ansvar.

–De fleste tiltak koster penger, og at man velger løsninger som koster minst mulig. Men vi skal få gjennomført det som er nødvendig for å forbedre luftkvaliteten, lover Berget.

Aktuelle langsiktige tiltak er en revurdering av kravene til renhold i sentrumsområdet, og om renhold vinterstid skal beskrives som en bestillingsjobb – slik at byggherren må bestille renhold etter behov. Videre blir det skissert en total gjennomgang av hvilke fylkesveger i sentrum som krever salting og spesielle krav til renhold. Det åpnes også for å vurdere kravene til strøsand, dersom kvaliteten på sanden blir forbedret.