–Ny E6 i vårt nærområde vil berøre lokalsamfunnet i Sjøbygda og Fleskhus sterkt. Planprosessen har pågått i cirka to år og Statens vegvesen vil oversende sine vegplaner til Verdal kommune i slutten av desember. Det er på tide å våkne opp og forstå hva som er i ferd med å skje, sier Ola Trønsdal.

Han er talsmann for den lokale arbeidsgruppa som forsøker å få vegvesenet til å ikke velge trasé-alternativet som vil gå sterkt utover Sjøbygda og Fleskhus.

Folkemøte

Arbeidsgruppa i «Ny E6 Sjøbygda – Bjørga» har fulgt prosessen tett og inviterte mandag kveld til folkemøte på Soltun. Mellom 50 og 60 lokale innbyggere møtte opp for å bli oppdatert på planene som Statens vegvesen utarbeider for den om lag 50 km E6 på strekningen Åsen nord (Ronglan) til Mære. Strekningen fra Verdal bru og Bjørga er blant de strekningene som nå står foran store endringer, om planene blir som de er skissert. Vegvesenet har så langt landet på at den mest aktuelle traseen er øst for og langs jernbanen.

Til kommunestyret

Kommunen er planmyndighet og skal i løpet av 6 måneder behandle planforslaget fra Statens vegvesen, før det sluttbehandles av kommunestyret i juni måned 2018.

–Det er kort tid, og vi forventer nå at flere politikere kommer mer aktivt på banen, sier Ola Trønsdal. Han savner en bred debatt og involvering fra beboere og politikere.

–Rundt 70 prosent av den trafikken på den nye veien vil være lokal. Da må vi spørre oss, hva slags vei har vi behov for. Blir det et framskritt å kjøre mange kilometer for å komme seg inn på E6? Og når vi skal kjøre til og fra her på Innherred, må vi i tillegg betale bompenger. Jeg er ikke så sikker på at vi vil oppleve dette som et stort framskritt og noe som lokalsamfunnet tjener på.

Sats på eksisterende vei

–Er dere imot ny vei?

–Nei, vi er ikke imot ny vei, men vi ønsker å satse på å oppgradere eksisterende E6 fra brua over Verdalselva til Bjørga. Det forslo vi allerede for halvannet år siden da planprogrammet ble lagt fram for offentligheten første gang. Vi argumenterte for at øst-alternativet måte tas ut av planprogrammet på grunn av jordvernhensyn, bomiljø/bolyst, miljøbelastning. Veien er planlagt for nært befolket områder. Den gangen fikk vi 74 underskrifter for dette synet, men øst-alternativet er ikke tatt ut av planprogrammet.

Kryss og jernbane

Statens Vegvesen har i sitt planprogram blant annet pekt på at det er utfordrende med kryssing under jernbanen i Bjørga i tunnel. Dette på grunn av dårlige grunnforhold og dårlig overdekking den første strekningen. Vegvesenet har oppsummert med at jernbanen krysses sør eller nord for Fleskhus. Videre vil det bli utredet nytt kryss i nærheten av dagens kryss, men på østsiden av jernbanen.

- Lær av Sverige

Problematikken rundt jernbanen får Ola Trønsdal til å sukke tungt med tanke på hvordan Norge organiserer utbyggingen av landets infrastruktur og ikke minst hvordan vi finansierer den. Trønsdal mener vi burde lære av av svenskenes gode resultater og deres Trafikverket.

–Det er en etat som har ansvaret for den langsiktige planleggingen og ser trafikk på vei og jernbane, under ett, sier Trønsdal. Systemet hos svenskene er slik at Riksdagen bevilger Trafikverket en stor sum penger for tolv år. Så gis fagetaten i oppdrag å finne de prosjektene som gir de beste samfunnsøkonomiske resultatene og dermed er best for landet som helhet.

Boliger går tapt

–Hvor mange blir direkte berørt av øst-alternativet?

–Lille Fleskhus, gården til Jostein Myhr vil gå fløyten om det anlegges nytt kryss. I tillegg ligger 8 – 10 boligeiendommer nær trasé-alternativet og kan bli revet.

Dette er en stor sak for Verdal kommune, den største vegutbygging i Nord-Trøndelag og Verdal noensinne. Bare i Verdal skal det brukes 4 milliarder kroner. Lokalsamfunnet og grendemiljøene berøres veldig av det som skjer, sier Ola Trønsdal.

–Det handler også om det lokale næringsliv – og ikke minst om jordvernet.