Det var denne uka at et par i 60-årene kjørte 2350 kilometer fra Clermont i Midt-Frankrike til Volhaugen nettopp for å få bygd om giret på motorsykkelen.

–Dette er litt artig. Jeg har gledet meg lenge til dette besøket. Det er ikke så mange som gidder å kjøre så langt med motorsykkel på vinters tid for å skifte et gir. Og dette at et par fra Frankrike setter sånn pris på et vennskap, det skal man lete lenge etter. Det som fører oss sammen, er at vi kjører samme merke motorsykkel, Side-Bike Zeus. Men de blir nok her bare et par dager denne gangen. De skal kjøre nedover igjen for å feire jul hjemme i Frankrike, forteller Ole Borgen i det han tar i mot det franske paret på tunet på Husan i Volhaugen. Jean-Louis (67) og Joelle (62) Costes bor i en liten landsby kalt Orcet, en forstad til byen Clermont-Ferand, litt vest for Lyon.

Jean-Louis og Joelle Costes elsker norsk vinter. Og de synes utsikten fra gården Husan i Volhaugen er fantastisk.

–Jo, så fremt Ole Borgen hadde bodd der nede, kommer det fra stjørdalingen Arild Johansen. Han er også venn av det franske paret, og er assistent under jobbingen med skifte av gir.

–Jeg ble utkommandert hit av Borgen. Som håndlanger, legger han til og stikker hodet langt ned i motoren.

–You are the best, supplerer Joelle og gløtter bort på Borgen. Den franske damen skjønner hva vi snakker om, og hun kan også litt engelsk.

Møttes på MC-treff

Bakgrunnen for at franskmennene kjører helt til Verdal for å fikse giret på motorsykkelen, er at Borgen ble kjent med de to på et vintertreff for motorsykkelentusiaster på Gol i 2006. Siden har de holdt kontakten.

–Vi møttes også sist vinter på et MC-treff på Savalen. Dette var i februar. Der fikk de se giret på motorsykkelen min, og da utbrøt Jean-Louis: «Dette vil jeg også ha». Og da glafset jeg til med å si at jeg kan komme nedover og montere et slikt for deg. Som sagt, så gjort. Vi kjørte nedover i mai og monterte giret på sommersykkelen, forteller Borgen.

Sertifikat for verdsettelse og utmerket utførelse.

Dette ble en stor suksess. Det franske paret var så fornøyd med jobben at de også ønsket en tilsvarende løsning på vintersykkelen sin. Og de bestemte seg for å kjøre opp til Verdal nå i desember. Det hører nemlig med til historien at de har to like sykler av samme merke. Den ene er til bruk om sommeren, og den andre er rigget spesielt for vinterkjøring. Dette innebærer blant annet at sykkelen har ekstra deksel og vindbeskyttelse for å holde varmen, og gode vinterdekk.

–Dette er en eksklusiv sykkel. Og dette er ikke en motorsykkel med sidevogn, men en sidevognsykkel. Dette er en vesentlig forskjell. Her er alt bygd på ei ramme. Motoren er en to liter Peugeot motor med 140 hestekrefter, og hele sykkelen er bygd i Frankrike. Totalt i Europa finnes det kun 300 slike sykler. Jeg har skiftet giret på alle de seks som finnes her i Norge, humrer Borgen og fortsetter jobbingen med montering av nytt gir.

Eneste i Europa

Det er ikke så mange som kan denne jobben som Borgen utfører på denne type motorsykkel.

–Han er kanskje den eneste i Europa som fikser dette, poengterer Johansen.

–Det er nok bare jeg som lager akkurat denne type montering. Poenget er at jeg ville lage noe som var enkelt og driftssikkert, sier Borgen som de siste årene har bygd om giret på totalt 12 slike sykler.

Jobben går ut på å bygge om fra elektrisk giring til manuelt gir. Sykkelen har en egen datahjerne som styrer giringa.

Sjelden motorsykkel. Totalt iEuropa er det kun 300 slike sykler.

–Men dette har fungert dårlig. Ofte kom det opp «Error» på skjermen, og det ble rett og slett umulig å gire. Man måtte restarte datahjernen, og dette tar tid. Det kan være feil i fire forskjellige brytere, og alt må demonteres. Og når denne datahjernen stopper, så er det «Game over». Sykkelen er da null verd, sier Borgen og henter det manuelle giret som er produsert i Japan.

Det er selve girspaken og kablene som kommer fra «Smilets land». Resten av delene lager Borgen i verkstedet hjemme på gården. Det nye manuelle giret har en femtrinns girkasse og revers. Fra bestillingen sendes til Japan til delene kan hentes på Posten i Verdal, går det en liten måned. Selve jobben tar imidlertid bare mellom to og tre timer. Etterpå står justering og prøvekjøring igjen, før paret kan starte på den 2350 kilomter lange returen til Frankrike.

–Men først blir det lutefiskmiddag her i kveld.

Sidevogna er lagerplass

Det franske paret startet turen fra byen Clermont-Ferand (Ligger vest for Lyon) sist lørdag, og de brukte fem dager på turen oppover. Turen har gått østover via Lyon, gjennom Tyskland, Frankfurt og opp til Kiel, båt til Oslo og så opp gjennom Østerdalen. Den siste natta har de overnattet på Tynset.

–Vi så en stor elg i Østerdalen. Ellers liker vi landskapet og naturen i Norge om vinteren. Sverige også. Og vi liker å kjøre på snø. Sykkelen har gode vinterdekk. Dessuten har vi varme klær, og det er ikke kaldt. Det er mannen min som kjører. Jeg sitter bakpå, sier Joelle.

Man må kle seg godt når man skal sitte på motorsykkelen i fem dager i desember.

–Den er bagasjerom og lagerplass. Der er det god plass til Roquefort (fransk blåmuggost), vin og konjakk, smiler den franske damen og legger til at motorsykkel er deres store lidenskap. De har kjørt MC siden de var unge.

–Vi har også en bil, men den bruker vi stort sett når vi skal på shopping.

Sist vinter var de på tur til Nordkapp sammen med tre andre par. De brukte tre uker på denne turen. Ellers kjører du rundt over hele Europa. Og det blir som regel en tur til Norge hver vinter. Overnatting skjer på hotell, og de tar som regel bestillingen på parket.

Her er jobben med skifte av gir ferdig. Den glade kvartetten er f..v. Ole Borgen, Arild Johansen, Jean-Louis og Joelle. Ole Borgen fikk besøk helt fra Frankrike av Jean-Louis og Joelle Costes - som skulle fikse girstanga på sidevognsykkelen sin.

–Om sommeren er vi hjemme. I september var vi forresten en tur til Skottland.

–Når kommer dere tilbake til Verdal?

–Neste år, kanskje. Peut-être. Au revoir.