Den siste uken har halvparten av oss på forskerlinja ved Levanger videregående, holdt på med et robotprosjekt. Prosjektet gikk ut på å få roboter, som består av et stort kretskort, og to hjul, til å gjøre forskjellige oppgaver, som blant annet å løfte ting og å kjøre langs ei linje. Etter vi ble bedre kjent med hvordan vi fikk robotene til å gjøre forskjellige oppgaver, begynte vi å ha kappløp med de, blant gruppene.

Teori først

Før vi kunne gå løs på programmering av robotene, måtte vi ha litt teori. Teorien gikk ut på opplæring i dataprogrammet som ble brukt til programmeringen. Vi måtte lære forskjellige koder som for eksempel fikk hjulene til å spinne den veien vi ville, eller å få hjulene til å stoppe. Det var litt krevende i starten, ettersom det var en del nytt stoff, men etter litt lærte vi oss kodene, og da gikk litt glattere. Etter vi hadde satt oss inn i kodingen, begynte vi å koble infrarøde sensorer og fjernkontroller til robotene. Dette åpnet for nye utfordringer å prøve seg på. Vi kodet robotene slik at de kunne kjøre bortover ei svart linje, blant annet.

Kjørte over linjen

Vi gjorde dette ved å plassere to infrarøde sensorer med litt mellomrom på fronten av roboten. Disse så hvor det var lyst og hvor det var mørkt, og fikk roboten til å styre unna det mørke. Siden sensorene ble plassert slik at de var på hver sin side av linja, kjørte alltid fronten rett over linjen.

Med fjernkontrollene var det rede for nye konkurransemuligheter. For at fjernkontrollene skulle ha mulighet til å styre roboten, måtte vi programmere hvordan robotene skulle reagere til hvert tastetrykk. Siden det var forskjell i programmeringene til de forskjellige gruppene, var det også forskjellig hvordan robotene oppførte seg. Etter vi hadde blitt ferdig med programmeringen med fjernstyringen, begynte vi med konkurranser. Vi satte opp store treklosser slik at vi dannet en bane, og la til noen hindrer for å gjøre det litt vanskeligere. På banene hadde vi turneringer hvor gruppene kjørte om kapp med robotene sine.

Endte i en cup

Vi endte robot-prosjektet vårt med en julecup i robotfotball. Dette innebærte at gruppene skulle styre roboten sin rundt på en bane, og prøve og skyte en innebandyball inni motstanderens mål. Første laget som skåret 2 mål vant den runden og fikk 2 poeng, og hvis kampen ble uavgjort fikk begge lagene ett poeng hver. Til slutt ble poengene telt opp, og vinnerlaget var det med mest sammenlagte poeng.