Trønderbilene har over 100 års historie bak seg, og begynte med landets første postbærende bilrute i 1908, før Fylkesbilene ble etablert i 1920. Men selskapets direktør, Vidar Kjesbu, uttrykker en viss bekymring for utviklingen i selskapet, uten markedsposisjoner i Trøndelag.

–Vi kan stå med hovedkontor i Levanger, men ingen anbud i eget fylke, sa Kjesbu til formannskapets politikere under deres besøk ved hovedkontoret nord for Levanger sentrum onsdag.

Blir størst i Oppland

Det geografiske nedslagsfeltet har nemlig stadig flyttet på seg for transportselskapet, som nå blant annet blir den største operatøren i Oppland fylke etter oppstarten på Hadeland og Land sommeren 2018. Administrerende direktør Vidar Kjesbu i Trønderbilene uttalte til formannskapspolitikerne tidligere denne uken at det er teoretisk mulig at Trønderbilene om to år står igjen uten en eneste bussrute i sitt eget hjemfylke.

–Det er et viktig poeng at en ser verdien i å ha et lokalt forankret busselskap, som også tenker næringsutvikling. Trønderbilene har for eksempel investert store beløp i Namsos Trafikkselskap/NTS ASA. Vi har også bygd et storbilverksted i Åfjord, i samarbeid med lokale næringslivsaktører og Åfjord kommune, sa Kjesbu til formannskapet, som var på besøk ved transportselskapets hovedkontor på nordsiden av Levanger sentrum onsdag.

–Vi går ut av Trondheim høsten 2019. Samtidig tyder alt på at det blir konkurranseutsetting med anbud i hele gamle Nord-Trøndelag for perioden 2019–2021. Fra 2021 vil all produksjon i distriktene i Trøndelag være konkurranseutsatt, og AtB overtar selve oppdragsgiveransvaret for hele Trøndelag fra 1. januar i år, forklarte Kjesbu til politikerne.

Tide Buss AS og Nettbuss AS fikk kontrakten i Stor-Trondheim fra 2019 til 2029, som Trønderbilene dermed mister. Deres kontrakt i dag er verdt mellom 150 og 200 millioner kroner. Samtidig gir Hadeland-kontrakten fra sommeren av en årlig omsetning på omkring 60 millioner kroner.

Mer på Østlandet

Trønderbilene, som eies av Torghatten ASA, har om lag 550 busser i drift og vil omsette for cirka 720 millioner kroner i 2018. De har 740 ansatte, som fordeles mellom oppdrag innen ulike busstransportoppdrag. Men stadig mer av omsetningen kommer fra andre fylker og landsdeler. Blant annet setter de inn 56 nye busser i kontrakten med Opplandstrafikk om busskjøring på Land og Hadeland. Den vil vare i åtte år med opsjon på inntil to nye år. Selskapet har rute-, skole- og helsebusser i Hedmark, Telemark og Oppland i tillegg til Trøndelag. I tillegg kjører selskapet ekspressbusser og turbusser.

Kjesbu vektlegger ulike punkter som han i møtet ba politikerne ta med seg hjem til sine samferdselstalsmenn.

–Vi har mange lokale og regionale arbeidsplasser, med næringsutvikling ut over busstransport med verksteder og andre forretningsområder. Vi har behov for høy kompetanse i bedriften, og vi vil utvikle gode kollektivløsninger lokalt sammen med AtB, sier han.

Lokalt er viktig

Når de lokale bussrutene legges ut på anbud, vil det åpne for store, nasjonale aktører. Derfor mener Kjesbu at det er viktig å vektlegge lokal tilhørighet.

–Vi håper at også fylkespolitikere ser verdien i å beholde lokale bedrifter innen bransjen. Vi forventer konkurranse fra andre store nasjonale og internasjonale bussaktører, sier han.

Han mener også at anbudsreglene er for strengt knyttet til prisvilkår på bekostning av andre kriterier.

–Vi har opplevd å være ønsket som anbudstaker, men at vi taper anbudet på grunn av formalisme i konkurransegrunnlaget, sier Kjesbu betenkt.

Han viser igjen til at andre trønderske bedrifter med hundreårige historier har flagget ut til Oslo.

–Jeg presenterte en liste over dette i et innlegg for sju år siden. Nå er listen enda større. Samtidig kan en stille et retorisk spørsmål om hva som skjer med Trønderbilene uten et hjemmemarked? sier han.

Ordfører med på laget

Ordfører Robert Svarva svarte med å si at mange kanskje ikke innser hvor store Trønderbilene faktisk har vokst seg til å bli.

–Dette er nyttig informasjon for formannskapet og allmennheten. Dere har skapt et stort selskap med over 500 busser, og vi begynner å skjønne dimensjonene av det. Det er viktig at vi klarer å opprettholde den typen aktører med pondus og styrke i regionen vår. Jeg er helt sikker på at jeg har med meg formannskapet på å ønske videre ekspansjon for dere i et samlet Trøndelag. Selv i et konkurranseutsatt marked skader det ikke å ha det som et moment i bakhodet, sier Svarva.