–For et par dager siden fikk jeg nok. Da holdt en av våre kunder på å sprette ut av rullestolen sin, til tross for at vedkommende var festet sånn som dere er nå.

Det forteller sjåfør for Verdal Maxi Taxi, Richard Høirem, til politikere fra FrP i Verdal torsdag kveld. Høirem har da invitert dem til en kjøretur med maxi taxi gjennom sentrumsgatene, for at de skal kunne kjenne på kroppen hvordan veiforholdene gjør det å være passasjer, når man er rullestolbruker.

–Folk tror oss ofte ikke når vi sier at vi må senke farta såpass som vi gjør. Derfor skal vi nå kjøre en tur, slik at dere kan sette dere litt inn i hvordan hverdagen vår og rullestolbrukere er. Det er forferdelig at det skal være sånn i 2018, sier han.

Richard Høirem inviterte FrP-politikere i Verdal med på en kjøretur, slik at de kunne få et lite innblikk i hvordan det er å sitte på maxi taxi som rullestolbruker.

Har med egen strøsand

Høirem forteller at utfordringene de møter ikke bare gjelder i Verdal, men generelt i mindre sentrum rundt om i fylket. Spesielt områder som har steinbelagte gater.

–Veiene skrapes ikke nok, vi ødelegger bilene våre og kundene blir utsatt for mye risting, sier han.

De første som får prøve hvordan det kan være å sitte i rullestol inne i en maxi taxi er leder i Verdal FrP, Bård Storhaug, og Anne-Margrethe Kvam (FrP).

–Det er en ting for oss som transportører å kjøre på disse forholdene, men hvis det plutselig kommer noen springende over veien og vi må bråbremse, kan dere bare tenke dere hvordan det er for de som sitter i rullestol bak i bussen, sier han.

Under turen gjennom sentrum uttrykker Høirem at et av problemene de opplever er at det ikke blir strødd nok og viser spesielt til stasjonsområdet.

–Her er det hver dag mellom 60 og 80 skolebarn som skal ta buss, og området er såpeglatt. Vi ser også at flere av våre kunder kommer gående for å ta taxi, men så sklir de og faller, sier han.

Når Høirem skal hente rullestolpassasjerer har han derfor sørget for å ha sin egen bøtte med strøsand i bussen, slik at han kan få personene trygt opp på rullestolrampa.

(F.v.) FrP-politikerne Anne-Britt Heggelund, Tor Arne Øvrum, Anne-Margrethe Kvam og Bård Storhaug fikk også prøve seg i rullestol utendørs. Det bød på utfordringer.

Kjøreturen går først gjennom Jernbanegata, hvor Høirem kjører i 10 km/t. Det er nok til at passasjerene som sitter i rullestol rister og svaier fra side til side.

–Hvis jeg nå legger meg i 20 km/t.. Hvordan kjennes det da?, spør Høirem.

–Huff, nei, dette er ikke holdbart, er svaret fra Storhaug, som sitter bakerst i bussen og hopper opp og ned i stolen.

Bremser på automatikk

Høirem kjører videre inn i Nordgata og forbi det tidligere Domus-bygget og mot rundkjøringen ved Veita.

–Vi har kjørt i cirka fire minutter og har ennå ikke kommet oss ut av sentrum. Vi kjører kunder til og fra fysioterapeuter hver eneste dag, og dette er det vi kjører på. Det er på ren automatikk at jeg bremser hele tiden, fordi jeg er så vant til å kjøre på rullestolbrukere, sier han.

Ristingen vedvarer gjennom hele den relativt korte strekningen nedover Fløytarvegen, og kommentarene fra de som sitter i rullestol bak i bussen er følgende:

–Jeg har jo alle kroppsdelene i behold og kan stø meg, men likevel er det helt jævlig. Og da kan man bare se for seg hvordan de som ikke har mulighet til det har det, sier Storhaug.

Høirem kjører videre mot Ørmelen barneskole, hvor han demonstrerer hvordan det blir når han må bråbremse i 4 km/t og 2 km/t. Selv med den lave farten, får overkroppen til Anne-Britt Heggelund (FrP) et skikkelig rykk idet sjåføren tråkker inn bremsen.

Se video:

–Dette er ikke holdbart. Vi i FrP etterlyser tjenester som gjør folk i rullestol, eller som har annen bevegelseshemming, i stand til å bruke sentrum, sier Storhaug.

Han sier de skal ta med seg saken på sitt neste møte.

–Et kostnadsspørsmål

Leder for teknisk drift i Verdal kommune, Bård Kotheim, forteller at det etter kraftige snøfall sist helg er prioritert å gjennombrøyte vegene snarest mulig.

–Med svingende temperaturer som det har vært i ettertid vil gatene bli litt humpete før kommunen rekker å foreta skraping av vegbanen. Med 170 kilometer kommunal veg tar det en del tid å skrape vegnettet som bør skrapes. Dersom det skal gå raskere er dette et kostnadsspørsmål. I så fall må skraping innleies eller at det beordres overtid på kommunens skrape. Med dagens budsjett for drift av veger og gater prøver vi å unngå mer overtid enn nødvendig, skriver han i en mail til Innherred.

Han opplyser videre at førsteprioritet alltid er brøyting for at vegen skal være kjørbar.

–Brøyting blir gjennomført uansett om det helg eller natt. I tillegg strøs det dersom det blir glatt, uansett tidspunkt. Til orientering er det planlagt skraping av vegnettet her i sentrum fra førstkommende mandag og utover, skriver Kotheim.