– Jeg må bare innrømme at her har den blå blå regjeringen bidratt med midler lokalt som mine partifeller i Stoltenberg-regjeringen ikke gjorde i samme grad i sin regjeringstid, sier Svarva.

Det ordføreren sikter til er at dagens regjering har økt tilskuddet til bygging av blant annet skogsbilveier i Nord-Trøndelag.

– Dette er svært viktig for Levanger og Verdal, sier Svarva. Skognæringen er en viktig del av landbruket, samt at både Levanger og Verdal har viktige virksomheter som mottakere av trevirke.

Målsettingen er at økt satsing på skogsbilvei vil øke andelen av lokalt tømmer.

Doblet tilskuddet

Regjeringen har økt tilskuddet for bruk på nye eller renovering av gamle skogsbilveier fra 6 millioner kroner i 2013 til 12 millioner kroner i 2015 for Nord-Trøndelag sitt vedkommende.

Dette har Hans Hallan i Markabygda gjort seg nytte av. I 2014 så ferdigstilte han 1,2 km skogsbilvei til en knapp million kroner. 55 prosent av dette beløpet fikk han refundert.

– Dette gjorde terskelen mye lavere for å gå i gang med prosjektet, sier Hallan.

Dermed fikk han mulighet å ta ut skog som tidligere hadde vært vanskelig tilgjengelig.

Viktig for alle

– Dette betyr også mye for treindustrien», sier Rune Johnsen, konsernsjef i Kjeldstad-gruppen.

Selskapet, med hovedkontor i Selbu, har eierinnetresser i flere virksomheter innen bransjen på Innherred.

Lokalt trevirke betyr store besparelser for industrien på transport. Transport av lokalt tømmer fra Trøndelag kan utgjøre så mye som 50 prosent i reduserte transportkostnader.

Dette utgjør store summer på årsbasis som kan bidra til å trygge lokale arbeidsplasser, og sågar skape nye.

For blant annet Norske Skog på Fiborgtangen kan dette være et viktig bidrag i en tid med lavere etterspørsel og sterk kronekurs.

I dag blir cirka halvparten av tømmerbehovet i Nord-Trøndelag produsert lokalt.

Denne andelen ønsker man å øke både fra landbruksmyndighetene og treindustrien sin side.

Vil øke hogsten

Så hvis flere gjør som Hans Hallan i Markabygda, og bygger en ny skogsbilvei, så vil ikke dette bare ha positive effekt for treindustrien selv, men også ha positive ringvirkninger for øvrig næringsliv lokalt gjennom at hele verdikjeden fra tømmer til sluttprodukt blir gjort i Trøndelag.

Det er gjort beregninger som viser at verdiskapningen vil øke 10 - 12 ganger fra råvare til ferdig produkt. Dette vil bety mye for et næringsfattig område som kanskje spesielt Levanger er. Ved å foredle råvaren tømmer i nærmiljøet, framfor å sende det langt av sted, så vil dette gi økonomisk stimulans langt ut over Fiborgtangens område. Og råstoffet har vi «rett utenfor stuedøra».

I tillegg kommer de miljømessige aspekter ved kortere transportvei.

For Hans Hallan sin del så vil det bare være ca. en halvtimes transport fra hogstplassen og til Norske Skog.

Ekstra midler

Fylkesskogmester Dag Okkenhaug Bævre sier til Innherred at det de tar gjerne i mot flere søknader om tilskudd. Gjennom det lokale landbrukskontoret kan man også få bistand til hele prosessen fra planlegging og søknad om tilskudd til ferdig vei er på plass.

– Vi har allerede sendt søknad til departementet om ekstra midler for 2015, så midler håper vi fortsatt skal være tilgjengelig, avslutter han.