Egne konsulenter jobber stadig med å klargjøre Skogn-rapporten, som danner grunnlaget for utbygging av en planfri overgang ved togskinnene som deler Skogn sentrum i to. Rapporten skulle være ferdig i vår, men ble utsatt til i høst.

– Levanger kommune, fylkeskommunen og Jernbaneverket skal møtes i høst etter at rapporten er ferdig. Da skal vi underskrive en endelig avtale for tiltaket, sier enhetsleder for kommunalteknikk i Levanger kommune, Øyvind Nybakken. Dagens overgang har gamle bommer, som ikke sikrer myke trafikanter godt nok, og også sliter med tekniske feil.

Må betale

Partene er allerede enige om mye av innholdet i avtalen, som legger opp til et spleiselag mellom aktørene for å realisere ombyggingen. Det betyr at Levanger kommune, Nord-Trøndelag fylkeskommune og Jernbaneverket deler regningen. I tillegg fikk Jernbaneverket gjennomslag for at private utbyggingsprosjekter i og rundt Skogn sentrum må betale deler av ombyggingen.

– Dette er det åpning for via Plan- og bygningsloven fra 2005, som åpner for at infrastruktur skal kunne delvis betales av private utbyggere. Vi vet foreløpig ikke hvor stor andel av summen det er snakk om, men ved utvidelse av Holåsen vil også kommunen bidra i en slik delbetaling, sier Nybakken og mener at ordningen vil gjelde sentrumsnære strøk. En planfri løsning og ny undergang for myke trafikanter vil ifølge Nybakken koste flere titalls millioner kroner.

– Tiltaket må inn i Nasjonal Transportplan, og vårt mål er å få prosjektet inn i NTP i 2018-2019. Så kan byggingen tidligst starte rundt 2019, sier han. Ifølge Nybakken kan betalingskravet sammenlignes med planene på Levanger havn.

Skeptisk ordfører

Ordfører Robert Svarva (Ap) var selv med i meklingsmøtet, hvor kravet om delvis finansiering via private utbyggere ble fremmet av Jernbaneverket. Han er ikke fornøyd med at kravet innlemmes i den kommende intensjonsavtalen.

– Jeg stusset selv på kravet, men jeg vet at det ikke er uvanlig. Resultatet av meklingen er at vi lager et spleiselag, men det er foreløpig ikke sagt noe om hvor mye det vil koste hver aktør. Det vil være helt urimelig å kreve store bidrag fra private utbyggere rundt Skogn sentrum, sier Svarva. Han hadde helst sett at utbyggerne hadde sluppet ekstrakostnadene, som til syvende og sist vil havne hos kjøperne av nye boliger på Skogn.

– Kommunen argumenterte imot, men samtidig ville vi ikke fått trukket innsigelsen til nybygging på Skogn uten denne enigheten. Vi kan ikke sette all utvikling i Skogn sentrum på vent i flere år inntil en planfri løsning er ferdigbygd, fordi det hadde vært enda mer trasig. Nå vil jeg tro at disse utgiftene tas igjen under salget av nye boliger. Samtidig er det ikke sagt noe om hvor stort dette anleggsbidraget må være, slik at vi kan bidra til å gjøre det så lite som mulig og samtidig realisere planfri kryssing, sier han.