21-åringen fra Verdal, opprinnelig fra Ness - men bosatt på Trones, satte et perfekt punktum på debutsesongen i rallycross med seier i finalen i supernasjonal klasse 1 under NM-runden på Momarken sist helg.

– Det gikk veldig bra. Langt bedre enn forventet. Målet var å henge med i A-finalen. Bare en pallplass ville vært en bonus denne sesongen her. At jeg skulle vinne var bare helt fantastisk, sier Hårberg, som kjørte fire sterke innledende runder og parkerte alle i finalen.

– Jeg har kjørt bilcross på banen i Momarken i tre år og trives godt der. Det er en bane jeg bestandig har hatt et godt tak på, legger unggutten til.

En av fem utvalgte

Sist uke konkurrerte han med fire andre utvalgte førere om å bli Norges bilsporttalent. Gjennom fem konkurranser og en fysisk test skal de kåre en vinner som får 300.000 kroner i talentstipend.

– Vi kjørte konkurranser onsdag og torsdag i flere ulike grener, som blant annet gokart, speedcar og shortcar. Prestasjonene i de fem ulike løpene vurderes sammen med en fysisk test. Nivået er nokså likt. Det er mange som er ufattelig flinke til å kjøre som alle kommer fra ulike grener innen bilsport. Uansett hvordan det går har det vært en fin opplevelse og en nyttig erfaring å ta med seg videre, sier Hårberg. De fem finalistene er plukket ut blant 25 utøvere. Vinneren kåres først i desember.

Bilsport.no forklarer konkurransen slik: Under konkurransen på Vålerbanen kjørte deltagerne både Shortcar, en Subaru Impreza rallybil med firehjulsdrift og en Citroën DS3 Racing Cup-bil på den store asfaltbanen. De har kjørt gokart og i tillegg speedcar, delvis i terreng, på grus og asfalt. De har konkurrert i en tøff fysisk test der både spensthopp på tribune, løping og sykling inngikk. De blir også målt på presentasjon for juryen og hvordan de klarer seg i en situasjon med TV-intervju.

Mange år bak rattet

Hårberg startet med bilcross som 14-åring. I ungdomsårene begynte han å kjøre aktivt, både i junior- rekruttklassen. Etter å ha kjørt i åpen klasse de siste tre årene, debuterte han i rallycross denne sesongen med sin Citroen Saxo. En bil som tidligere har blitt kjørt av Trond Wilhelm Marthinsen, med stort hell. Bilen har sanket flere NM-gull og nå også med Hårberg som ny fører.

– Dette er mitt første år som rallycrossfører. Den største forskjellen på vanlig bilcross er økonomien. I denne klassen koster bilene fra 100.000 til 500.000 kroner og det er som oftest fabrikkeide biler som stiller til start. Jeg leier selv bil av et meget rutinert team av mekanikere som holder til i Larvik. Teamet ledes av mekaniker Oskar Lund, som blant annet har vært mekaniker for tidligere europamester Kenneth Hansen. Han har mye erfaring og kommer med mange glupe ideer, skryter Hårberg.

Håper på EM-runder

Avtalen innebærer at verdalingen koster utgifter til dekk og bensin, samt betaler en årlig leie for bilen.

– Vi har store kostnader på bilen. Jeg bruker 50.000 kroner bare i dekk per år. Men det økonomiske har gått greit. Jeg har flere gode sponsorer og private støttespillere, også lokalt. Det setter jeg utrolig stor pris på. Uten den støtten hadde jeg ikke kunne satset som jeg gjør.

Om tre uker avsluttes sesongen med deltakelse i Grenland motorsportfestival. Deretter starter forberedelsene til neste sesong og dagliglivet som bilmekaniker på Moan Auto i Levanger.

– Vi skal bygge om bilen og har mål om å kjøre rallycross i Norge også neste år. Det blir hovedsakelig NM-runder, og vi håper på en eller to EM-runder.