Startskuddet har gått for noen måneders skoledebatt i Verdal. Denne uka la rådmannen fram en utredning som kan snu opp ned på skolestrukturen. Dette blir etter alt og dømme en verdidebatt som vil gå få flere plan. Noen vil først og fremst være opptatt av innsparingsmulighetene, der det antydes 25 millioner i lavere kostnader på forslaget som går lengst. Andre vil være opptatt av verdien av å ha en desentralisert skolestruktur, og den betydningen grendeskolene har for bosetting og utvikling oppi dalen.

Harde ord. Ikke overraskende er det mange som allerede har vendt tommelen ned. Forslaget blir sett på som et dødsstøt mot aktivitet i de ulike grendesamfunn. Det faller harde ord i diskusjonene som går i sosiale medier og på lokalavisas debattforum. Diskusjonen som er startet handler ikke om skole. Den handler om verdalssamfunnets evne til å ta hele kommunen i bruk. Det stilles spørsmål ved viljen til i det hele tatt å satsen utenfor sentrum.

Overraskelse? Skoleforslagene som ligger der er så langt administrasjonens utspill. Politikerne gjør lurt i å vente før de gir signaler den ene eller andre retningen. Det kan ligge åpninger til løsninger som tilsynelatende kan ivareta begge interessene. Det er mulig å gå for alternativer som vil spare mye penger men uten at man går så drastisk til verks som rådmannen.

Om regnestykkene er riktig. At det er et potensial på 25 millioner kroner i årlige innsparinger, kan saken snus bitte litt. Kanskje er det Stiklestad, Leksdal og Ness om lever farligst?

(Lederkommentar i Innherred 4. mars 2017)