Javel. Hvordan var det forresten med grundigheten til denne SINTEF-rapporten? For å finne et sammenlikningsgrunnlag prøvde konsulentene å rekne seg fram til en nullsituasjon, det vil si trafikkmengden uten kalkbilene. Som Jensen antydet brukte de Statens vegvesen sine tall for årsdøgntrafikk (ÅDT) fra 2015. Mengden av tungtrafikk på fv 155 (Tromsdalen) ble brukt som referanse for kalkbiltransporten. Denne ÅDT var 75.

Dette tallet kan ikke være riktig: I 2015 ble det tatt ut 1 506 329 tonn kalkstein fra Tromsdalen. Scania-bilene tar en nyttelast på 46,17 tonn. Det må bety 32 626 kjøreturer og at kalkbilene stod for en ÅDT på 179.

SINTEF estimerte imidlertid nullsituasjonen ved å trekke tallet 75 fra trafikkmengden på de forskjellige veistrekningene. For Lysthaugen sin del fikk en på denne måten en nullsituasjon hvor tungtrafikk ga en ÅDT på 402. Hadde en i det samme reknestykket i stedet brukt det reelle trafikktallet for kalkbilene (ÅDT=179) så ville nullsituasjonen for tungtrafikk ved Lysthaugen gitt en ÅDT på 298.

Med SINTEF sitt nonchalante forhold til rådata kunne jeg nå bombastisk ha slått fast at rapporten feilaktig har overvurdert tungtrafikkmengden ved nullsituasjonen med 35%. På Lysthaugen har belastningen fra 104 daglige passeringer av kalkbiler blitt flyttet over til «kontoen» for annen tungtrafikk.

I stedet vil jeg antyde at SINTEF har systematisk overvurdert trafikken ved nullsituasjonen. Jeg «antyder» fordi jeg kan ikke vite hvordan den grove feilen i Statens vegvesen sin ÅDT på fv 155 har blitt en følgefeil for ÅDT på de andre veistrekningene. Det ser ikke ut som at Statens vegvesen sine trafikktall uten videre kan brukes som rådata for slike beregninger. SINTEF burde ha drøftet problemstillingen og antagelig ha sørget for kontrolltellinger av årsdøgntrafikk.

Som Jensen skriver: «Feilen i utgangspunktet medfører følgefeil for de øvrige tallene.» En betydelig del av rapporten handler om å sammenlikne belastninger fra kalkbiler med belastningen ved nullsituasjonen. For eksempel for trafikksikkerhet og støy, inkludert støyberegningene i COWI-rapporten.

Derfor kan jeg slå bombastisk fast at uten tillitt til at en har funnet riktig nullsituasjon så har jeg heller ikke tillitt til sammenlikningene i rapporten. Det kan like gjerne være Kristiansen som har reknet rett.

SINTEF-rapporten gir allikevel mye dokumentasjon på det som alle er enige om: Økt uttak av kalkstein gir større transportutfordringer.

Gunnar Gustad