Politikerne i Levanger må kreve utbedring og modernisering av eksisterende E6 gjennom kommunen med hastighet opp mot 90 km/t.

Mye dyrka jord går med dersom man tar utgangspunkt i 4-felts motorvei med hastighet opp mot 110 km/t, slik Statens vegvesen har gjort i planleggingsprosessen.

Stortinget har ikke vedtatt 4-felts motorvei, men bestemt lagt til grunn det såkalte moderniseringsprinsippet, som betyr utbedring og modernisering av eksisterende E6.

Kravet om 4-felts motorvei med hastighet opp mot 110 km/t kom senere som et direktiv fra samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen, og er altså ikke vedtatt av Stortinget.

Av de alternativene som er utredet, må våre politikere i Levanger velge modernisering/utbedring av eksisterende E6 til hastighet opp mot 90 km/t fordi:

det vil innebære mye mindre tap av matjord, noe som må ha høy prioritet.

det vil medføre mindre inngrep overfor innbyggerne da eksisterende trasé tross alt ligger der, og utbedring/modernisering må forventes av de som allerede er berørt.

det meste av lokaltrafikken vil uansett bli gående på eksisterende E6, og dagens E6 blir ikke utbedret dersom E6 blir lagt i ny trasé.

utbedring med mindre utvidelse av veibane, og opp mot hastighet 90 km/t er vesentlig billigere. Det vil åpne for mer satsing på f.eks. miljøvennlig tog med høyere hastighet mellom Steinkjer og Trondheim. Overdimensjonert veibane er ikke fremtidsrettet ut fra nye transportløsninger som vil redusere behovet for fysisk veibane.

Vegar Hynne

Liv Gilberg

Hans Martin Vie

Ingrid Hoøen

Hilde Løvås

Anne Krogstad

Eva Sneve