Til våre folkevalgte i Levanger. Jeg håper dere velgere den mest fremtidsrettede løsningen på ny E6 gjennom Levanger kommune. Og det er ikke den E6-traseen Statens vegvesen har foreslått.

Vegvesenet utredet i utgangspunktet fire E6-alternativ gjennom Levanger kommune. Helt fram til for et par måneder før jul 2017 var det fortsatt aktuelt fra vegvesenets side å komme med to alternativ, derav ett var å følge dagens E6-trasé.

Å la den nye E6 følge dagens E6-trasé er det mest framtidsrettede av de alternativ vegvesenet har utredet.

Vegvesenet så bort fra å utrede en E6-trasé i utmarka der det ikke finnes dyrka jord. Det hadde vært det mest framtidsrettede alternativ for ny E6 gjennom landet.

Bare tre prosent av det norske landarealet er dyrka mark. Til sammenligning består hele 66 prosent av Danmark av dyrka mark. Bare én prosent av landarealet vårt er av så god kvalitet at det kan dyrkes korn der. Den aller beste norske matjorda finner vi i dag blant annet rundt Trondheimsfjorden. Og det er denne dyrka jorda Statens vegvesen vil asfaltere.

Arealer som er egnet for nydyrking er også en knapp og begrenset ressurs. Produksjonspotensialet til den dyrkbare jorda er dessuten mindre enn for eksisterende dyrka jord. En svært stor andel av det potensielt dyrkbare arealet i Norge ligger i klimasoner der arealet er uegnet for matkornproduksjon. Vi har dermed ikke arealreserver i Norge som gjør at det kan dyrkes opp arealer av tilsvarende kvalitet som de arealene som bygges ned.

Den dagen mat ikke kan importeres, trenger vi all den dyrka jord vi har her i Norge. Dyrkajorda må ikke bygges ned med en 4-felts motorvei.

Gjennom Levanger kommune forslår vegvesenet å bygge ny 4-felts motorvei over den aller beste dyrkajorda, indrefileten av matjord. Det må ikke skje.

Det er opp til politikerne i Levanger å avgjøre dette. Tenk nytt, tenk framover, vær modige.

Hilde Løvås