Det er særlig de foreslåtte kuttene på samferdselsområdet som har skapt mye irritasjon de siste dagene og ukene. Til dels omfattende kutt i ferje- og busstilbud, blant annet på Ytterøyferja, ble stanset av politikerne denne uka. Etterpå er skytset rettet mot fylkesrådmann Odd Inge Mjøen for måten saken er håndtert på. Flere politikere, blant annet fylkesvaraordfører Tomas Iver Hallem (Sp), er redd for omdømmet til det nye fylkestinget.

–Vi har bygd opp en entusiasme rundt den nye samferdselsstrategien som skal binde Trøndelag sammen med et godt kollektivtilbud i både Trondheim og ute i distriktene. Nå har rådmannen beklageligvis skapt en krisestemning, sa Hallem fra talerstolen i fylkestingssalen på torsdag.

Balansegang. Om de retter baker for smed, eller om det er en fortjent refs, er det nok delte meninger om. Saken illustrerer at det blir en svært vanskelig oppgave framover å finne en balanse i det nye fylket, om målet for politikerne er å gjøre alle til lags. Et samlet Trøndelag vil ha mindre penger til rådighet enn det det nord og sør hadde hver for seg.

Tjenestetilbudet, ikke bare på samferdselsområdet, er også bygd opp veldig forskjellig. Nordtrønderne har heller ikke hatt en større by i sin midte. De har vært vant til å fordele sine goder utover et langstrakt Nord-Trøndelag med mer jevnstore byer som er sentrale knutepunkt i sine regioner. Nå må de lære seg å ta hensyn til de særbehov som Trondheim har. De kan bli nødt til å ta stilling til forslag om å legge ned bussruter i distriktene for å betale for varmekabler i busslommer i storbyen. Det er ikke lett å fordøye for dem selv, og i alle fall ikke lett å forsvare overfor folk i trønderske utkanter.

Tung start. Fylkespolitikerne har fått mye pes for de foreslåtte samferdselskuttene. «Hva var det vi sa», er en gjenganger i folkelige reaksjoner jeg har lest. Når vi vet at rammene blir enda mindre allerede fra neste budsjettår, vil vi nok oppleve tilsvarende diskusjoner på andre tjenesteområder.

Fylkespolitikerne har fått en tung start. Det er en viss fare for at fortsettelsen blir enda tyngre.