Kalksteinen i Tromsdalen skal tas ut i størst mulige mengder og selges til den store verden. Det ønsker det politiske flertallet i Verdal, anført av det «regjerende» Ap, med ordfører Bjørn Iversen i spissen. Jeg har vært uenig i den objektive riktigheten, og tviler litt fortsatt på den. Når avgjørelsen endelig er tatt er jeg som alle andre berørte selvsagt nødt til å ta den innover meg, og ivareta meg og mine på beste måte. Her kviler derfor et stort ansvar på kommunens politikere.

Syv og en halv milliard tonn kalkstein blir noen trailerlass ja, og andre transportløsninger enn veitransport er vurdert/under vurdering. For å diskutere problematikken omkring kalktransporten er avholdt et par møter på samfunnshuset i Ness, sist 29. november 2017 der undertegna var til stede.

Jeg hadde et møte med pensjonert bergingeniør Snorre Tessem i august 2017. Han framførte ideer for transportløsninger som tidligere ikke har vært diskutert. Hans ide var å se etter kalkårer som en kunne følge med tunell. Da ville uttatt tunellmasse kunne selges som kalkstein og tunellkostnaden ville i stor grad dekkes opp. Dessuten er transport med store gruvedumpere/ trucker, som kan laste 200 tonn eller mer, optimal i forhold til transportkostnader. En slik løsning ville kunne slå to fluer i en smekk. Kalktransporten ville komme vekk fra offentlige veger, og til en overkommelig kostnad for firmaet som driver uttaket.

Sintef sin transportanalyse: Alternative transportløsninger mellom Tromsdalen og Verdal havn/Ørin, av 19.oktober 2017, vurderer ulike alternativer og konkluderer med at transportbånd over bakken er den beste løsningen. Tilsvarende rapport fra konsulentfirmaet Multiconsult i 2013, konkluderte imidlertid med at transportbånd i tunell var beste løsning.

I Sintef-rapporten fra 2017 er vedlagt berggrunnskartet fra Norges Geologiske Undersøkelse, jfr bilde ovenfor. Blå farge angir kalkstein. Som det framgår går det en stripe kalk fra Buran til Skjørdalen, videre via Rein og som avsluttes/ eventuelt dukker under andre bergarter ved Berg i Vinne. Videre er det en kalkåre i Borgsåsen helt fra fjorden sør for Skånes og i retning sør/vestover. Kanskje er det forbindelse mellom forekomstene nede i dypet? På nordsida av Kvindfjellet omtrent fra Bjørkvatnet og videre nord for Guddings-/Kvellovatnet/ Levring er også et stort område kalk. Selve Kvindfjellet består ikke av kalk, men noen hundre meter under toppen kan godt være kalk.

Bergartene vi ser på kartet i Tromsdalen, inklusive kalken, danner «flak» som har «reist seg» og som skråner nedover mot dypet i 50 graders vinkel retning sør/øst. Tromsdalskalken er påvist ned til nivå 200 meter under havnivå, dvs minst 400-450 m dypt. Hvordan forekomstene utenom Tromsdalen går nedover i dybden vites ikke, men det kan være noe tilsvarende. En tunell for transport bør trolig legges dypest mulig. Kanskje er det mulighet for å finne kalkstein å legge tunell i for store deler av strekningen Tromsdalen - Verdal havn? Blir tunellen liggende lavere enn havnivå kan den faktisk tenkes munne ut under dagens industriområde, i nærheten av kalk-kaia for eksempel.

Sintef måtte på møte den 29. november innrømme at å legge tunell i kalkårer hadde de ikke vurdert. Mitt forslag, med ide fra Tessem, vakte imidlertid interesse og nå forstår jeg det som de skal utføre undersøkelser og vurdere mulig tunell i kalk, som antydet. Transportløsninger påvirker imidlertid hvordan bruddet vil bli drevet, og alle planvedtak bør da logisk avvente til transportløsninger er avklart og konkludert.

Nils Georg Leirset

Tromsdal gård/Tromsdalens venner