SV-laga i kommunene på Innherred som er berørt av utbygginga av E6 Åsen-Mære, går i en felles uttalelse imot 4-felts E6 utbygging for å få 110km/t fartgrense. Hensikten med den foreslåtte løsningen er å få en en 4-felts veg med 110 km/t og med det en innsparing på 14 minutters kjøretid på strekningen. Dette er en en kjempestor samfunnsmessig investering i samferdsel der det må legges fram alternative løsninger både når det gjelder alternative vegløsninger og med tanke på jernbaneutvikling. En så kostbar investering må nødvendigvis gå på bekostning av utbygging av jernbane og tiltak for å få transport over på båt.

Prioriter jernbane. Samtidig som gigantisk E6-utbygging lanseres, er det uro og usikkerhet om elektrifisering av Trønderbanen. Dette er stikk i strid med miljø og klimapoliske målsettinger. Dobbeltspor og krysningsfelt er nødvendig for å få en framtidsretta jernbane både for persontrafikk og godstransport. SV går derfor inn for at dette må prioriteres før 4-felts motorveg. Person og godstranport på jernbane er miljøpolitisk og sikkerhetsmessig en bedre løsning.

Matjord og samfunnsregnskap. Til grunn for E6-utbygging må det foreligge et samfunnsregnskap. Her er det mye skjønn med i bildet. Hvor mye er 1500 da med matjord verd? Av hensyn til framtidige generasjoner blir det helt uansvarlig å legge til grunn at dagens situasjon med billig import av mat kan fortsette. Den dagen import stoppes i et land med ca 40 % sjølforsyning, hjelper det ikke med kortsiktige analyser fra 2018. Matforsyning og matberedskap er et eksistensielt spørsmål som ikke fanges opp i kortsiktige samfunnsanalyser, det er et verdivalg.

Lokaltrafikk og lokale kostnader. Den skisserte løsningen med få og store rundkjøringer til E6, påfører de berørte kommuner store kostnader med tilkjøringsveier, samtidig som det meste av lokaltrafikken i vårt område vil gå på den tidligere E6. Dette er en løsning som medfører mye ekstra trafikk og utgifter både for kommunene og den enkelte trafikant.

Samordne jernbane og veg. Kommunene blir nå pålagt å lage arealplaner for ny E6, mens det ennå ikke er planer for ny jernbaneutbygging. Det er også mangelfull samordning mellom Statens Vegvesen og Bane Nor. Det er en kjent problemstilling i samfunnsplanleggingen at ulike etater ikke er samkjørt, det må unngås i denne sammenhengen. Derfor bør kommunene avvise å behandle arealplaner for E6 før tilsvarende planer for jernbaneutbygging foreligger. Først da kan planene med tanke på miljøpolitikk, nedbygging av matjord og økonomi vurderes opp mot hverandre.

Olav Olsen

Steinkjer SV

Anne Grete Frøseth

Inderøy SV

Sven-Øyvind Bern

Verdal SV

Hanne Ihler Toldnes

Levanger SV