I Innherred 21.04.18 kan man lese at Levanger har fått meget store utfordringer med driftsutgifter som langt overstiger kommunebudsjettets ramme. Det snakkes om 30 mill i løpet av de tre første måneder i 2018 . ( noe er etterslep fra 2017 ) Det varsles om tøffe innstramminger som foreløpig ikke er konkretisert . Dessuten igangsettes utvidet og løpende kontroll av resultatenhetenes disponeringer. Muligheten for å øke inntekter nevnes også. Ettersom det meste av denne kommunes inntekter kommer fra statlige kilder ,vil jeg tro at det siste neppe er særlig realistisk. Økt eiendoms-skatt lyder heller ikke godt som inntekstforbedring.

Inntrykket er kort sagt at den kommunale drift ikke er bærekraftig. Det brukes mer enn man får inn, og grep må tas. Rådmannen har innsparingsliste med 253 punkter.

Jeg ser at «lampene lyste» allerede «utover 2017» hva nå det betyr. Videre antydes at «… ikke alle tok inn over seg alvoret..» Hvem disse er, sies det ikke noe om. For oss innbyggere blir dette da hengende i lufta: Resultatenhetslederne? Administrasjonen? Politikerne?

Overskridelser i budsjett 2017 burde sjølsagt vært rapportert og forsøkt stoppet i 2017. Nå får man ikke gjort annet enn å etterbevilge. Budsjett er imidlertid et nullspill. Bruker noen for mye, må andre få mindre. Etterbevilge betyr derfor som regel å hente penger fra andre poster. Fortsatt er det slik at omtrent en tredjedel av kommunenes budsjettmidler brukes til helse- og omsorgstjenester ( Anne Kari Haugdal i T-A 21.04.) der det meste er lovpålagte oppgaver overfor brukere som ofte har rettighetskrav. I klartekst betyr dette at her er det vanskeligst å spare. Kommunalsjef Vongraven som leder denne sektoren har en svært krevende jobb.

Budsjett 2018 passerte formannskapet allerede 06.09.2017, og ble endelig vedtatt av K-styret 27.09.2017. Det viser seg nå at budsjett 2018 stemmer dårlig med kostnadene som enkelte enheter faktisk har.

Min undring er denne: Mens Verdal vedtok sitt budsjett kort tid før jul (11.12.2017) - mye likt mange kommuners praksis, satset Levanger på å være tidlig ute med sitt budsjett – som nevnt allerede i september. Hvis administrasjonen hadde kommet med budsjettforslaget i november slik man gjorde før, er min antagelse at lampene da hadde lyst enda klarere om misforhold mellom budsjett og regnskap 2017. Det hadde muligens medført at politikerne som skulle vedta budsjett 2018 ville prioritert annerledes , og at resultatet hadde blitt noe mer realistisk. Uansvarlig pengebruk må man uansett slå ned på. Det er uomtvistelig. Likevel ender min undring slik:

Hva var argumentene for å vedta Levangers budsjett 2018 så tidlig?