Årsregnskapet og Årsrapport for Levanger kommune er nå lagt fram.Det viser en helse og omsorgspolitikk som er ute av kontroll, både økonomisk og med lange ventelister. Regnskapet for 2017 viser et resultat innen helse og omsorg på 378 mill kr mot et resultat på 324 mill i 2016, en økning på 54 mill .

Sykeheimsplassene ved Breidablikk ble lagt ned 25. januar 2017. 20. april 2017 ble Skogn Helsetun med 40 plasser lagt ned. Likevel er kostnadene ved regnskapsavdeling Institusjon økt med 24 mill, fra 100 mill i 2016 til 124 mill i 2017. Det er vanskelig å forstå, da er det lettere å forstå at listene over antall utskrivningsklare pasienter fra sykehuset øker. I 2017 var det 149 pasienter som i gjennomsnitt ventet 7 dager før kommunen kunne ta hånd om dem. Det medførte et gebyr til Helseforetaket på 5.5 miill. Det er en klar sammenheng mellom nedlagte sykeheimer og store gebyr for ikke å kunne ta imot utskrivningsklare pasienter fra Helseforetaket.

Nå foreligger det planer om å gjenåpne Skogn Helsetun. Det skjer etter at institusjonen først er lagt ned, personalet er flyttet og inventar og utstyr er kastet. Hva koster dette i kroner og i unødvendige belastninger på brukere, pårørende og personalet, spør Jostein Trøite.

Utgiftene til Hjemmetjenester økte fra 119 mill til 145 mill, en økning på 26 mill som er 22 %. At utgiftene til hjemmetjenester øker når institusjonene bygges ned, burde ikke være noen overraskelse.

Kommunen har restaurert leiligheten ved Åsvegen 5.Etter det foreslo Rådmannen å legge ned institusjonen. Det ble stoppet på politisk nivå, men fortsatt står 2 leiligheter tomme, leiligheter som er godt tilrettelagt for de som trenger det. Det er verken god økonomi eller god helsepolitikk.

Nå foreligger det planer om å gjenåpne Skogn Helsetun. Det skjer etter at institusjonen først er lagt ned, personalet er flyttet og inventar og utstyr er kastet. Hva koster dette i kroner og i unødvendige belastninger på brukere, pårørende og personalet?

I budsjettdebatten for 2016 fremmet SV ved undertegnede et forslag om at «Sykeheimsplasser i Skogn legges ikke ned før alternative plasser med heldøgns omsorg foreligger.» (Sak 79/15). Kommunestyret stemte ned dett forslaget med 26 mot 9 stemmer. Det politiske flertallet har derfor et betydelig ansvar for den situasjonen som er oppstått.

Kommunestyret vedtok derimot i 2016 et oversendelsesforslag fra Ingrid Hallan: «Med bakgrunn i de store omstillingene vi nå er inne i mht helse/omsorg , avdekkes det et behov for styring og kontroll av prosessen. Dette for å ta vare på alle involverte: Brukere, pårørende og ansatte.» Men når dette forslaget kom til realitetsbehandling i formannskapet, ble det avvist. «Formannskapet oppfatter at intensjonene bak oversendelsesforslaget er oppfylt og tar saken til orientering.» Kontroll og styring mente et enstemmig formannskap var oppfylt.

Overskridelsene, kostnadsøkningene og ventelistene som nå kommer fram, skyldes ikke at ansatte ikke gjør jobben sin, Det har heller ikke vært noen epidemi, og det kan heller ikke skyldes eldrebølgen som kommer i 2030. Årsaken er flertallets politiske beslutninger og dårlig planlegging og kontroll fra den administrative ledelse. Nå venter drastiske innsparinger for å rette opp.

Jostein Trøite

kommunestyrerepresentant for SV