Jeg er av den oppfatning at Verdalskalk har sluppet for billig unna i den inngåtte avtalen om bygging av gang- og sykkelvei Valstad – Lysthaugen langs fv. 72.

Denne virksomheten påfører lokalmiljøet store miljøutfordringer i tillegg til de trafikkmessige utfordringene som denne avtalen medfører.

Den inngåtte avtalen gir Verdalskalk rett til å belaste vegstrekningen med kjøretøyer med last på 70 tonn eller mer på strekningen Tromsdalen og Verdal Havn og Hylla på Inderøy.

For å få denne dispensasjonen må det bygges en gang- og sykkelvei for myke trafikanter mellom Valstad og Lysthaugen langs fv. 72 i Verdal.

Den er kostnadsberegnet til 36 mill, hvorav inntil 1/3 – begrenset til 12 mill skal dekkes av Verdalskalk AS.

Arbeidet skal igangsettes straks og ferdigstilles innen 2023.

Etter min mening påføres fylkesveinettet en belastning som det ikke er bygd for, og det er ikke framlagt beregninger for hva dette vil påføre fylkeskommunen av kostnader framover.

Det MÅ bygges gang- og sykkelvei for å sikre de myke trafikantene, og det er ikke klarert hvem som skal ha ansvar for hvordan denne skal driftes og vedlikeholdes. Jeg støttet Gunn Iversen Stokkes initiativ til å få dette avklart under fylkestingets behandling av saken.

Etter min mening burde Verdalskalk AS ha dekt 50 prosent av kostnadene med gang- og sykkelvegen, og Verdal kommune skulle ikke ha blitt trukket inn i diskusjonen om kostnadsdekning.

MEN: Avtalen er inngått, og av trafikksikkerhetsmessige årsaker skal jeg stemme for den avtalte fordeling for å få prosjektet i gang snarest mulig.

Jeg er dessverre stygt redd for at denne saken kan danne presedens for lignende saker.

Egil Haugbjørg

fylkestingsrepresentant for Venstre