Helsesektoren i Levanger har brukt 25 millioner mer enn budsjettert i 2017. Dette er på flere måter en konsekvens av endringer som har skjedd samtidig i helse-Norge.

Staten sier at kommunene skal ta over en større del av ansvaret for behandling av sykehuspasienter. Det betyr at personer skrives ut mye tidligere fra sykehus enn før og ansvaret for videre behandling overføres til kommunene. Det stiller større og andre krav til de helsetjenestene vi må gi. Samtidig vet vi at antallet eldre vil øke og dermed også behovene for en større kapasitet i eldreomsorgen fram mot 2030.

Dette førte i 2015 til et vedtak om å bygge Staup Helsehus. Et tiltak som skal møte behovene for å behandle og forebygge sykdom og funksjonstap hos innbyggere uansett alder og lidelse. Helsehuset er et viktig tiltak for å gi nødvendig helsehjelp til de som er «ferdigbehandlet» fra sykehuset.

De tre store endringene i helsesektoren i Levanger er:

Vi har økt antall plasser fra 156 til 194 fra 2012 til mai 2018. Det gir behov for økt bemanning.

Kostnadene til tjenester innrettet mot unge mennesker med behov for utvidede og sammensatte helsetjenester har økt fra 47 millioner i 2013 til 117 millioner i 2017.

Samhandlingsreformen har gjort at kommunene må ta et langt større ansvar for kronisk syke pasienter. Dette er pasienter som tidligere fikk mer oppfølging og liggetid i sykehusene. Nå skal denne oppfølgingen utføres av kommunene i pasientenes eget hjem eller i kommunale institusjoner.

I framtida må enda flere bo hjemme og få tjenester i hjemmet. For at dette skal være forsvarlig må vi øke kapasiteten, kvaliteten og kompetansen.

Når kommunen satset på å bygge opp omsorgsboliger med heldøgns tjenester så er dette også et svar på en utvikling mot en omsorg som ikke bare skal innrettes mot de aller eldste, men mot en bredere aldersgruppe med andre lidelser og/eller utfordringer.

Kapasitet. I løpet av sommeren åpner vi de siste oppgraderte rommene på Breidablikktunet. Da har vi totalt 181 institusjons- og heldøgns plasser. I tillegg åpnet vi i 2016 og månedene etter 13 nye botilbud med heldøgns tjenester for yngre personer med behov for omfattende og sammensatte tjenester.

Men det er ikke nok. I de vedtatte planene er målet at vi senest om 10 år må ha noe i overkant av 250 plasser. Det tror vi er nødvendig når Levanger får en dobling i antall personer over 80 år. Hver slik plass koster i gjennomsnitt 1,2 millioner kroner, ifølge Statistisk Sentralbyrå. Det alene gir en økning i driftsutgiftene mellom 70 og 80 millioner kroner.

Kvalitet. Kvalitet er vanskelig å måle. Skal vi følge sentrale politiske myndigheter sine føringer så er brukermedvirkning nøkkelen til å få til kvalitet i tjenestene.

I framtida blir kampen om arbeidskrafta enda tøffere. Vi blir færre arbeidsføre som skal ta vare på en økende eldre befolkning. For å løse noen kapasitetsproblemer må vi i større grad ta i bruk velferdsteknologi. Vi etablerer derfor et informasjonssenter og demonstrasjonsrom på Staup helsehus.

God kvalitet er nært knyttet opp mot begrep som trygghet og forutsigbarhet. Begge begrepene utfordres av pågående reformer og kommunene sine økonomiske prioriteringer.

Kompetanse. Når vi får flere brukere med komplekse lidelser og større behov for spesialiserte tjenester stiller det større krav til kompetanse. Her står vi i skarp konkurranse med Helseforetaket om de dyktigste «hendene». Dette vil kreve tiltak framover dersom vi skal greie å skaffe kompetente medarbeidere.

I 2017 måtte Levanger betale over fem millioner kroner til helseforetaket fordi vi ikke hadde kapasitet og nødvendig kompetanse til å ta mot alle pasienter fra sykehus når de ble meldt utskrivningsklare. Dette håper vi å rette opp når kapasiteten på kommunale senger øker i løpet av sommeren. Det avhenger imidlertid av at vi kan finne nødvendige ressurser til å bemanne opp 22 nye plasser.

Vi ser at pasienter med kroniske lidelser og høy alder trenger et forsterket tilbud med daglig legetilsyn. Det tilbudet ytes best i et sykehjem, slik kravene i loven praktiseres i dag. Dette vil også bli tatt inn i en vurdering av neste trinn i kapasitetsoppbyggingen. Fra høsten vil vi imidlertid tilby et utvidet legetilsyn på omsorgssentrene, i tett samarbeid med fastlegene i kommunen. Det betyr at de som bor i omsorgsboliger får litt bedre medisinskfaglig oppfølging av sin helsetilstand.

Levanger kommune prøver hele tiden å ligge i forkant av utviklingen. Noen ganger bommer vi i våre prognoser og fatter hastevedtak vi ikke helt greier å se de økonomiske konsekvensene av. Det langsiktige målet er å jobbe mer forebyggende slik at hver enkelt av oss kan mestre alderdom med mindre hjelp fra hjemmetjenester. Effekten av et slikt forebyggende arbeid vil det nok ta lengre tid før vi kan måle.

Men det er viktig for meg å understreke at selv om vi må justere tjenestene noe i 2018 og videre for å komme på budsjett så vil ikke dette berøre de viktigste sentrale og lovpålagte oppgavene. Innbyggerne skal være trygge på at de får de tjenestene de har krav på. Det er vel også viktig å peke på at Levanger kommune sine samlede helse og omsorgstjenester ligger på et gjennomsnittsnivå når det gjelder kostnader pr. innbygger.