Dette er et tema som har vært til diskusjon over lengre tid, og senest nå i mars ble det presisert at dette er en ulovlig praksis. Det innebærer at du som pasient ikke skal heftes med gebyr når du bestiller time via SMS. Helsedirektoratets vurdering er at det ikke er lov å kreve inn ulike gebyr og pasientbetaling for tjenester som ikke er regulert i avtale med det offentlig. Det er et prinsipp at befolkningen skal ha tilgang til helsetjenester uavhengig av privatøkonomien. Utgangspunktet for egenandeler og egenbetaling reguleres i folketrygdloven §5-4, dennes forskrifter og andre regler. Dette er rammer behandlere må holde seg innenfor. Diskusjonen rundt temaet og de økonomiske reguleringene for fastleger og avtalespesialister kan du lese mer om det i linken: https://helsedirektoratet.no/nyheter/ulovlege-gebyr-hos-fastlege.

Helsedirektoratets tolking av loven støttes av Helse -og omsorgsdepartementet, og det er fra direktoratet kommunisert ut til Legeforeningen, kommunene, de regionale helseforetakene, avtalespesialistene og fastlegene hva som er gjeldende rett. Forskrift om stønad til dekning av utgifter til undersøkelse og behandling hos lege angir hva som er handlingsrommet. I §2 punkt 6 heter det «Medlemmets egenandeler/egenbetalinger for å oppsøke lege er uttømmende regulert i forskriften, jf. kap. II. Leger er forhindret fra selv å kreve, eller inngå avtaler som innebærer, pasientfinansiering av administrative systemer som betalingstjenester, timebestillingssystemer og lignende. Dersom pasienten ønsker å motta faktura, kan det avkreves et fakturagebyr. Fakturagebyret skal ikke overstige kostnadene ved faktureringen.»

Det er betenkelig at fastlegene ikke tok tak i situasjonen da den juridiske avklaringen ble kjent, diskusjonen har vært oppe i faglige forum flere ganger og brev er tilsendt alle fastleger samt kommunene. Det er alvorlig at den ulovlige praksisen fremholdes, og at pasientene deres heftes økonomisk uten hjemmel. Det er ikke vanskelig å forestille seg omfanget av ulovlig inndreven kapital når samtlige fastleger kan ha inntil 2500 pasienter på listen sin. Det har vært argumentert at fastlegene ikke selv tjener på gebyret, men det er ikke relevant i forhold til problemstillingen. Som ordlyden ovenfor presiserer er fastlegene forhindret i fra å inngå avtaler som innebærer pasientfinansierering jfr det som er uttømmende regulert. Når slik avtale likevel er inngått, er de også nærmest til å bære ansvaret og kostnadene.

Det minste man skulle kunne forvente er at fastlegene og kommunene følger loven, i alle fall når den er sendt til dem med tydelige formuleringer og henvisninger til hjemler. Kommunene har et " sørge for"- ansvar overfor personene som befinner seg i kommunen. Ansvaret innebærer blant annet at de skal tilby ulike tjenester deriblant fastleger, videre har de ansvaret for at denne driften gjennomføres, evalueres og korrigeres, slik at tjenestenes omfang og innhold er i samsvar med krav fastsatt i lov eller forskrift jfr helse -og omsorgstjenesteloven § 3-1

Dersom ditt fastlegekontor ikke overholder dette anbefaler jeg deg å sende en skriftlig klage til fastlegekontoret eller kommunen. Dersom de ikke etterkommer klagen skal de etter loven selv oversende den til Fylkesmannen for en vurdering av om det foreligger brudd på aktuelt lovverk. Følges ikke det opp, bør du oversende den til Fylkesmannen for en vurdering selv. Du er velkommen til å kontakte ombudet ved behov for videre råd og veiledning.

Lone Auganes

Seniorrådgiver/jurist, pasient-

og brukerombudet i Trøndelag