Innlegg

Utenlandske vogntog med dårlige dekk er livsfarlig på norske veier

92-åringen mener alle lastebiler bør kontrolleres på grensen.

Innleggsforfatteren mener alle utenlandske lastebiler som skal inn i Norge bør kontrolleres. Illustrasjonsfoto: Tor Erik Schrøder / SCANPIX .  Foto: Schrøder, Tor Erik, NTB scanpix

Debatt

Mandag kveld kontrollerte Statens Vegvesen utenlandske lastebiler på vei inn i Norge ved Svinesund. De fant utslitte dekk, mangel på kjettinger og dekk som var for dårlig, og ikke kjørbare på snø og islagt vei.

Ingen av de kontrollerte lastebilene fikk kjøre videre.

Hvert døgn passerer mellom 1300 og 1500 vogntog denne grenseovergangen.

Etter min mening bør alle kontrolleres. Men for at det ikke skal bli kødannelser og lange ventetider bør kontrollene spres utover landet. Er de ikke skodd for kjøring på norske vinterveier bør de stanses og parkeres inntil nye dekk og kjettinger kan skaffes.

En annen ting er trailersjåførene. Når norske sjåfører har høyere lønn blir det ansatt utenlandske billige utenlandske sjåfører på norske vogntog. Sjåfører fra Baltikum og Polen er vel stort sett vant med vinterveier. Verre er del- at det ansettes sjåfører fra Sør Europa og til og med fra Filippinene.

Jeg ville være svært bekymret hvis jeg møter et vogntog med en filippiner bak rattet, en sjåfør som aldri i sitt liv har sett snø og is, langt mindre vite hvordan en bil kan oppføre seg hvis den begynner å gli.

Rundt hvert tredje vogntog som sjekkes av Statens Vegvesen ved stasjonen på Krossmoen ved Egersund er utenlandsregistrert. Under registreringen viste det seg at norske vogntog har like mange feiler som utenlandske.

Trailere som kommer dundrende langs norske riks og fylkesveier, veier inntil 50 tonn. Jeg synes dette er nifst og minnes en tur på Riksvei 70 fra Oppdal til Sunndalsøra hvor jeg møtte alle trailerne fra Mørebyene. Det var ikke glatt denne dagen, men veien var enkelte steder var så smal at det virket som det var bare en meter klaring ved passeringene mellom traileren og min bil. Jeg så også ved flere anledninger at sjåførene satt og fingret med mobiltelefon.

Mobilbruk bak rattet er ulovelig og blir straffet med tre prikker i førerkortet når politiet stanser sjåfør og bil.

Det har vært svært glatt på E-14 mellom Hegra og Storlien. Forrige dagen gled flere vogntog ut av kjørebanen.

En tankbil ble stående på tvers og måtte ha hjelp av Kranbil.

Tirsdag var det store problemer på E-6 mellom Steinkjer og Grong. Nærmere 30 vogntog og andre kjøretøyer sto fast i flere timer.

Med snø og is på veiene kommer også trafikkuhellene. Tall fra Finans Norge, som viser forsikringsmeldte skader på kjøretøyer forteller at det hittil i år har vært meldt inn 71.200 skader.

108 mistet livet på norske veier i 2018,og 10 av dem i vårt fylke. Skal vi ut å kjøre må vi vise ansvar.

Asbjørn D.K. Eklo