«Det var så enkelt da Jesus Eggen styrte skuta»

Nå har skribenten mistet troen, men å bytte favorittlag kommer ikke på tale.

Under Nils Arne Jesus hadde vi han å forholde oss til, og så hadde vi ikke facebook. Nå er alt det så mye verre, skriver spaltisten Odd Helge Roksvåg. Foto: Gorm Kallestad / Scanpix  Foto: Kallestad, Gorm, NTB scanpix

Debatt

Da er påskehøytiden over for denne gang - og hvilken påske. Fantastisk vær som har gitt oss en sommerfølelse midt i april. I skrivende stund avslutter jeg påsken her på hytta på Høysjøen. Etter dagens skitur sitter jeg og filosoferer over livet, og dens mange merkeligheter.

Her på påskefjellet rett foran peisen - akkurat her må jeg bare erkjenne noe veldig alvorlig for omverdenen. Jeg har mistet troen.

Da vi var barn og gikk på barneskolen lærte vi om påskens verdier. Vi ble fortalt den dramatiske historien i år 0 fra Jerusalem, og om hvorfor vi feirer påske. Alle dagene i påska har sin spesielle historie skapt av Jesus sine handlinger. Det var SÅ spennende å sitte å høre på historien om skjærtorsdag og langfredag osv. Men hvor lenge var adam i paradiset?

På omtrent samme tid begynte Odd Iversen å bøtte inn mål på Lerkendal stadion. Interessen for Ivers og Rosenborg sine orgier på Lerkendal overskygget etter hvert Jesus sine kamper i Jerusalem. Jesus ble byttet ut med Ivers som Messias, og det hellige sted ble til Lerkendal i stedet for Jerusalem.

Etter hvert begynte jeg å valfarte til dette hellige stedet annenhver helg. Selv om Ivers var borte i mange år ble RBK for meg religion. Så ble Nils Arne Eggen selve Jesus. Mannen som ledet sine disipler til de største seirer hjemme og borte. I motsetning til Jesus hadde ikke Nils Arne noen Judas i sin tropp. Alle dro i samme retning – rett mot motstandernes mål. Nå var Nils Arne blitt så stor her i Trøndelag at mange trodde han kunne gå på vannet. At en lektor fra Orkdal kunne overta selve Jesus sin funksjon var helt fantastisk. Det var jo mye bedre å rekruttere lokalt.

Sorry Jesus, jeg hadde mistet troen på deg. Selv ikke i påsken klarte jeg å leve etter dine idealer. Som ungdom feiret jeg påsken på Høysjøen som arrangør av et gaukrenn som het høysjøgauken. Vil ikke påstå at påskens egentlige innhold var fremtredende i denne påskefeiringen. Tror det var litt for mye annet som fulgte med deg Jesus. Ikke bare du, men både Gud og den hellige ånd fulgte med på kjøpet. Det ble litt for mye for meg.

Alt var så mye bedre før med RBK, med Nils Arne den ubestridde Messias. Ikke noen annet fulgte med på kjøpet. Han var den perfekte hærføreren som bestemte alt - alt fra hvordan snøen skulle måkes, til hvor langt gresset skulle gro pr. dag. Dette i tillegg til å lede sine disipler gjennom harde kamper. Dessverre varte selv ikke Messias til evig tid. Nils Arne har trukket seg tilbake til sitt paradis i Orkdal og sitter som Jesus og ser ned på sine etterfølgere. Vi har nå ventet i over 2000 år på at Jesus skal komme tilbake – skal vi vente så lenge på Nils Arne, ja da havner laget i 6 divisjon sammen med Markabygda og Leksdal.

Her om dagen var jeg så uheldig å poste et innlegg på facebook med noen kritiske spørsmål etter tapet mot Stabæk. Det var som å banne i kirka. Her ble jeg minnet på at trøndere snarest bør innfinne meg på Lerkendal og støtte laget. Er det virkelig slik at vi som ikke går på Lerkendal lenger er de vantro? Er det ikke nok lenger å ha RBK som sitt favorittlag? Er det sånn å være kristen også? Møter du ikke opp i kirka annenhver søndag er du en frafallen? Selv om du ikke har skiftet lag og f.eks. gått over til å bli hedning.

Det var så enkelt da Nils Arne Jesus Eggen styrte skuta. Da hadde vi han å forholde oss til, og så hadde vi ikke facebook. Nå er alt det så mye verre. Treneren er ikke lenger Messias. Du får ha meg unnskyldt Horneland, du blir nok aldri den nye Messias i RBK. Det har nok andre ødelagt med å legge et umenneskelig press på dine skuldre. Når han som trente laget til 7 av 8 titler ikke lenger var bra nok. Hva skal så til for at de blir fornøyd med deg?

Nå får vi så mye annet påkers makt med på kjøpet i RBK. Øverst så har vi Ivar Gud Koteng. Mannen som tror han står over alle t.o.m. gud. Det var han som i 2018 sparket Kåre, han som var i ferd med å bli RBK sin nye Messias. Årsaken var manglende utvikling.

Var det det samme som skjedde palmesøndag i år 0 også. Var Gud så misfornøyd med utviklinga til sin egen enbårne sønn Jesus at han hengte han på korset. Er det å påta seg alle våre synder det samme som manglende utvikling? Var det derfor Kåre fikk sparken - for å påta seg alle våre synder? Ja, ja, da har han litt av en jobb å gjøre. Etter min mening er det begått så mange synder i RBK det siste året at bare her har han nok en hel stilling.

Sorry RBK, jeg har mistet troen - men jeg er ikke en frafallen som heier på andre lag.

En vårhilsen fra en som fortsatt lever i håpet om bedre tider.


Odd Helge Roksvåg

Kulturarbeider og daglig leder i Premieskapet