Leserinnlegg

Utflytta verdaling: – Man river ikke grunnmuren i huset sitt

Innleggsforfatteren mener Spelet må være hvert år. Foto: Tor Ole Ree. 

Debatt

Som utflytta verdaling og med et bankende hjerte for Stiklestad, er det med vantro jeg leser at styreleder for Stiklestad Nasjonale Kultursenter foreslår å ikke sette opp ”Spelet” sommeren 2020!

(Innlegget ble skrevet på bakgrunn av fredagens oppslag i T-A før mandagens styremøte, der det ble bestemt å fremføre Spelet i 2020, men så ta en pause i 2021 - uten at det trolig endrer noe på skribentens ønske om å unngå pauseår i oppsettingen).

Hadde vi hatt et nasjonalt kultursenter på Stiklestad uten Spelet om Heilag Olav? Riktignok skjedde den historiske begivenheten i 1030 uansett om noen hadde laget utendørsteater av begivenheten, eller ikke. Men jeg tror ikke rotfestet for å etablere Kultursenteret ville vært der uten Spelet! Spelet bidro til å skape engasjement, identitet, historieformidling, frivillighet, samhold og stolthet, og bidro til å gjøre Stiklestad og 1030 kjent langt ut over landets grenser. Spelet om Heilag Olav er grunnmuren til Stiklestad Nasjonale Kultursenter! Og et historisk spel som har vært satt opp i 65 år uavbrutt er historie i seg selv.

Så vet vi jo at interessen for Spelet har vært dalende de siste åra, og nå har underskuddet blitt så påtrengende at styret for Kultursenteret ser seg nødt til å foreslå drastiske tiltak for å få økonomien i balanse. Fra å være en suksess, har Spelet tydeligvis blitt en belastning. Så hva har skjedd?

Uten å gå inn på tall og driftsmåter, ser jeg fra utsida følgende:

Det er stor aktivitet på Stiklestad under Olsokdagene, med konserter, foredrag, taler, utstillinger. Det bør appellere til et stort publikum, og det gjør det jo. Så er det slik at alt dette koster. Jeg regner meg som en av ”folk flest”, og det vil si at jeg må velge hva jeg vil delta på av alle arrangementene, for jeg har ikke råd til å betale for alt, selv ikke med Stiklestadkortet. Så det har skjedd at jeg har måttet velge bort Spelet til fordel for konserter og foredrag. Men da har jeg prøvd å få med meg prøver, og vært til stede på Stiklestad under Spelet likevel, for å få med meg stemningen. Ville stemningen på Stiklestad vært den samme uten Spelet? Uten musikerne, sangerne, skuespillerne, hestene, alle frivillige? Uten felleskapsholdningen ”dette skaper vi sammen”? Det tror jeg ikke!

I Trondheim arrangeres Olavsfestdagene, selvfølgelig samtidig med Olsok på Stiklestad. Olavsfestdagene har også en rekke flotte arrangementer for et kultur- og historieinteressert publikum. To arrangementer som sannsynligvis kjemper mye om samme publikum, - som må velge. Kan det være mulig med mer samarbeid mellom disse to aktørene? Hørt om å ”gjøre hverandre gode”? Spelet om Heilag Olav bør kunne være et kjernearrangement for begge disse kulturfestivalene, - det er tross alt bare 10 mil mellom Trondheim sentrum og Stiklestad.

De siste årene har ”Elden” på Røros også blitt en stor publikumskonkurrent i samme tidsrom. Elden er spektakulært teater, og fortjent suksess, men er også en konkurrent til Stiklestad.

Det er altså mye som konkurrerer om publikums penger i Kulturelle Trøndelag. Men svaret kan ikke være å gi opp ”alle spels mor”! Svaret må være å bli bedre, samhandle, framsnakke kvalitet, og markedsføre med stolthet!

Man river ikke grunnmuren i huset sitt!

La Spelet leve!


Synnøve Balstad Lillevold