Innlegg

Nye tog på jernbanen: – En tragisk dag

Skribenten frykter at det blir færre stasjoner på Trønderbanen når SJ skal levere tilbudet til langt lavere pris enn sine forgjengere.  Foto: Tor Ole Ree

Debatt

I dag, 8 juni 2020, er det ikke lenger VY som betjener trønderbanen lenger.

De årene jeg har bodd her i området, fra tidlig 2000-tall til nå har det alltid vært NSB/VY som har hatt ansvaret for å frakte trøndere og andre godtfolk med tog i området.

Jeg skal ikke si at det er feil med forandringer, men jeg frykter det blir et dårligere tilbud, både for de reisende og ikke minst de ansatte.

I dag koster en billett fra Levanger til Trondheim S 179 kr. Når man vet at SJ har overtatt denne strekningen med et anbud som er 28% lavere enn det VY klarte så er jo spørsmålet hvor disse pengene skal hentes inn.

Det er enkelt å sammenligne SJ med GoAhead som allerede kjører på Sørlandet, der har det alt vært mye medieomtale om at de ønsker å legge ned enkelte stopp på Sørlandsbanen da disse har hatt få reisende. Det betyr at de som velger å reise fra de store stasjonene får kortere reisevei, men noen ikke kan ta tog uten en lengre biltur.

Dette kan fort bli en realitet her i Trøndelag også, for hvorfor skal man betjene stasjoner hvor det kanskje bare er 10 reisende?

Kim Daniel Svendsen

Leder Rødt Levanger