Mindre og mindre post, flere og flere frimerker! Det må da koste penger!

Her er et eksempel på et nylig utgitt frimerke. Posten gir ut et frimerke for å markere et nytt Munchmuseum. Foto: NTB scanpix  Foto: Vidar Ruud

Debatt

Nylig er det innført nye postrutiner , slik at postombæring skjer bare 2 eller 3 ganger ukentlig.

Begrunnelsen er at det nesten ikke sendes brev lenger, men også krav om rasjonalisering og effektivisering, d.v.s. økonomiske grunner.

Da er det litt underlig at det utgis mere enn 20 nye frimerker årlig med forskjellige valører, og med samlet millionopplag. Dette må da koste penger, ikke bare til trykking og utsending, men også til kunstneriske honorarer.

Jeg antar at bare en brøkdel av frimerkene brukes til vanlig brevporto. Frimerkene blir markedsført overfor frimerkesamlere, og gjerne i form av spesialiteter som førstedagstemplinger, gullbrev, og andre påfunn, men felles for alle disse nye merkene og påfunnene er at har null verdi for genuine samlere.

Så hvorfor ikke spare oss for alt dette og heller bruke opp merker som alt er trykt. Jubileer o.l.,som ofte er begrunnelsen for utgivelsene, kan heller feires på andre måter.

Sigurd Børsting