Han er uenig med redaktøren: «Svenskene legger ned Nordlandsbanen.»

SJ Norges første tog kjører inn på Oslo S. Innsenderen er ikke fornøyd med tilbudet som gis.  Foto: NTB scanpix

Debatt

Redaktør Rein har i dag en leder der han mener konkurranseutsettingen av jernbanekjøringen har blitt billig for oss som bor i landet. Han antyder til og med at det vil gå ut over skole og eldreomsorg dersom vi skal ta tilbake styringen over jernbanen.


Dersom det er tilfellet må det veies opp mot ulempene som oppstår med at vi mister styringen med denne delen av infrastrukturen. Den største ulempen i dag dersom vi skal ta toget fra Steinkjer og nordover, er at det ikke er plass på togene.

1. Hvorfor er det kuttet ut avganger på Nordlandsbanen?

2. Hvorfor henges det ikke på flere vogner slik at folk kan få plass. I dag får vi bare beskjed om "utsolgt" eller "ikke tilgjengelig" når vi forsøker å bestille billett

3. Skal vi f.eks godta at VY har 49 direktører med en årslønn på 3,7 millioner i gjennomsnitt?

4. Hvorfor kan folk som er med buss og tog i Oslo-distriktet sitte tett, mens vi som bor nord for Dovre må ha ledige seter, på grunn av den smittefare som er på Østlandet?

Det vil være en fordel for oss alle at det går tog og at kvaliteten på tjenesten er noe landet kan være stolt over. Det er skammelig at denne viktige delen av infrastrukturen skal ut på billigsalg.

Dersom det som foregår i dag er i tråd med anbudsvilkårene er det en god illustrasjon på svikten som kan oppstår med systemet. Nå er så oppstykket at de ulike delene av jernbaneverket ikke vet hvem som skal/bør gjøre hva.


Arnfinn Monsen