Dagens leder: Dette holder ikke som en beklagelse

Tidligere pasient- og brukerombud i Nord-Trøndelag, Kjell J. Vang, opplever ikke sykehusdirektørens «beklagelse» som en reell beklagelse.  

Debatt

Fylkesmannen har konkludert med at helsehjelpen som ble gitt av Sykehuset Levanger var uforsvarlig da Jens Morten Letnes (62) fra Levanger døde i mars 2019. Trønder-Avisa fortalte den triste historien i mandagens avis. De pårørende mente oppfølgingen fra spesialhelsetjenesten var for dårlig. Derfor ble fylkeslegen som tilsynsmyndigheten koblet inn. Deres konklusjon var at sykehuset har brutt spesialisthelseloven. 62-åringen døde uten å ha fått forsvarlig helsehjelp. Sykehuset får også kritikk for ikke å ha gitt familien tilstrekkelig informasjon om helsetilstanden.

Roger Rein er ansvarlig redaktør i Innherred. 

Ingen er fritatt fra å gjøre feil. Noens feil får mye sterkere følger enn andres. Når feil blir gjort er det å innrømme dem og gi en beklagelse til de som blir rammet en naturlig oppfølging. Det er derfor ingen urimelig forventning overfor sykehuset som de pårørende fremmer gjennom avisa: – Vi vil at de skal innrømme at de har gjort feil, legge seg flate og endre rutiner slik at ingen andre må oppleve dette.

I dette tilfellet er det direktør Tor Åm i Helse Nord-Trøndelag som bærer til torgs det han tydeligvis mener er en tilstrekkelig beklagelse. «Jeg vil beklage at pårørende opplever å ikke ha blitt godt ivaretatt i denne saken», skriver direktøren blant annet.

Må ta ansvar. Dette har fått tidligere pasient- og brukerombud i Nord-Trøndelag, Kjell J. Vang, til å reagere. I et leserinnlegg på Trønderdebatt gjør Vang det klart Tor Åm med dette ikke beklager det som har skjedd. Direktøren beklager de pårørendes opplevelse. Det å beklage noens opplevelser ikke er en reell beklagelse, ifølge Kjell J. Vang: «Tvert imot er det å skyve ansvaret for det de pårørende sitter igjen med, over på dem sjøl og deres opplevelser i stedet for å ta ansvaret for den svikten sjukehuset faktisk er skyld i ifølge Fylkesmannen som tilsynsmyndighet.»

Dette er svært viktig presisering som sykehusledelsen må merke seg og ta lærdom av. Det er ikke er første gangen at det skjer. Kjell J. Vang påtalte et lignende tilfelle i lokalavisa i fjor høst.

Jeg tror at alle forstår at også sykehuset kan gjøre feil. Da forventer vi at det kommer en reell innrømmelse og beklagelse. Det er langt bedre enn «beklagelser» som mer kan oppfattes som ansvarsfraskrivelser enn at de faktisk tar ansvar, innrømmer feil og beklager det.

(Lederkommentar i Innherred 22. september 2020)


Lik Innherred debatt på Facebook