Innlegg

E6 og jernbanen er historien om «gromguten og fattigguten»

E6 og jernbanen gjennom Vuddudalen.   Foto: Anders Vinje

Debatt

Gromguten: Det går en bilvei, E6, mellom Steinkjer og Trondheim (og videre). Den har fungert bra i mange år. Bra vei for det aller meste, men med noen vanskelige svinger og noen strekninger med lav hastighet. Forståelig at folk vil ha de strekningene utbedret.

Men så sa regjeringa, den tid Frp hadde samferdselsministeren: Så lave ambisjoner kan dere da ikke ha! Denne gromguten vår skal bli 4-felts motorvei i 110 km/t, og svinger kan vi ikke ha. Så sa folk: Vi vil gjerne ha bedre vei, men SÅ mye bedre vei trenger vi ikke. Og den veien dere foreslår vil jo ta grassat mye dyrka mark. Og veien vil koste enormt mange milliarder kroner. Har staten virkelig penger til det? Svaret var: Pytt sann, mat kan vi kjøpe billigere fra utlandet. Det er mye viktigere at bilkjørerne kommer 5 minutter raskere fram. Og de milliardene trenger dere ikke bekymre dere for: vi bare skrur opp bompengene.

Olav Olsen. Foto: Privat. 

Fattigguten: Det går en jernbane, Trønderbanen, mellom Steinkjer og Trondheim (og videre). Den fungerer bra på mange vis, men det er også mye som kunne blitt bedre: Elektrifisering, for å få ned CO2-utslippene. Strekninger med dobbeltspor, slik at det ikke blir nødvendig å vente så lenge på kryssende godstog. Flere vogner på de avgangene når toget er stappfullt. Hyppigere avganger, slik at det blir mer attraktivt å ta toget. Tunneler for å forkorte strekninger. Dette har togpendlerne og fylkestingene mast om i mange år.

Omsider sa regjeringa, den tid Frp hadde samferdselsministeren: OK, vi skal se på dette. Vi har noen planer. Men vi lover ingen ting. Og nå, under den nye regjeringa, har et utvalg sett på saken, og sier: Nei, dette er ikke noe å bruke penger på.