I den siste tidens debatt angående fastlegekrisen i Verdal, er det to ord som ofte dukker opp. Disse er bærekraft og styringssignal. Kommunedirektøren sier at styringssignalene fra formannskapet i forhandlingene med Verdalsklinikken A/S gjorde at forhandlingene strandet. Dette var i hovedsak på grunn av listelengde. Som Randi Barli skrev i sitt åpne brev til kommunedirektøren i Innherred forrige uke, at det aldri kom til diskusjon rundt økonomi. Det var bærekraft i forhold til listelengde som var argumentasjonen i disse forhandlingene.

Vi undrer oss over hva styringssignalene fra formannskapet egentlig var. Er det formannskapet som har bestemt at listelengdene ikke kunne settes til 700? Det aktuelle møtet i formannskapet ble lukket, dette forankret i kommunelovens §11-5. Vi er uenig i at kommuneloven gir hjemmel for å lukke dette møtet. Ingen av punktene som §11-5 oppgir som grunn for lukking, er i denne saken tilstede.

I kommunestyremøtet 14.08.2023 stilte Knut Snorre Sandnes følgende innledning og spørsmål til Kommunedirektøren:

Vi har jo vurti fortæld at 700 pasienta på ei lest ikke e bærekraftig. Og så veit æ at fleir lega har fått ulike tilbud om antall pasienta på lista si i forbindelse med tilbud om å gå inn i Verdalsklinikken, opp te 1000 pasienta på lista.

Spørsmål: Korfor va det et krav på 1000 pasienta på Verdalsklinikken, mens den nye hjemmelen på Ørmelen legesenter e på 650 pasienta. Ka e det som e endra i forhold te at den nye lista på Ørmelen med 650 pasienta no e bærekraftig?

Svaret fra kommunedirektøren var ordrett gjengitt: «Listelengde e et komplisert område, og det blir for enkelt å sammenligne listelengde direkte uten at man tar høyde for forskjeller i legeavtaler og forhold knytta til den enkelte lista. Det kan f.eks være lege som ikke går i full stilling»

Vi har i ettertid søkt innsikt i de tilbud som er gitt til leger på Verdalsklinikken og på Ørmelen. Vi har enda ikke fått svar på dette, men har innhentet opplysningene fra andre kilder.

Det er en del interessante ting å notere seg.  Kommunedirektøren kaller dette komplisert, det er jo ikke det, det er jo veldig enkelt å sammenligne. Kommunen argumenterer med at man ikke kan sammenligne listelengder. Her må man høre på legene selv når de sier at listelengder er det som en bør sammenligne på, og at det er direkte sammenlignbart. Hvem bør vite det best, legene selv eller administrasjonen? Eller politikerne?

I kommunestyremøtet sier altså kommunedirektøren at grunnen til lavere listelengde på den nye stillingen ved Ørmelen er at legen ikke går i full stilling.  Ut ifra de opplysninger som er mottatt i fra kommunen, så medfører dette ikke riktighet.

Det andre vi noterer oss er at det er tre kvinner som har fått de tre dårligste tilbudene, og de har fått mye dårligere enn tilbud gitt til menn. Er dette verdig likestilling i 2023? Det er også interessant å merke seg at av de tre dårligste tilbudene så er to av disse tilbudene til leger som er spesialister i allmennmedisin. Ønsker Verdal kommune å kvitte seg med sine spesialister innen allmennmedisin?

I det samme kommunestyremøtet sa også kommunedirektøren følgende om tilbud til Barli med listelengde på 700 pasienter. «Drøftinga i formannskapet medførte et styringssignal. På det tidspunktet har æ føringa i fra formannskapet som gjør at Verdal kommune ikke e i posisjon til å gi et tilbud i tråd med ønske fra Barli». Vi har fått bekreftet fra medlemmer av formannskapet at listelengde på 700 ikke var et styringssignal fra formannskapet. Det var kommunedirektøren som informerte formannskapet om at listelengde på 700 ikke var bærekraftig. Det er ikke et styringssignal fra formannskapet at de er nødt til å godta premisser som kommunedirektøren legger for dem. Det er kommunedirektøren sitt eget styringssignal, og hvor han har fått dette fra sa han ingenting om på kommunestyremøtet. At det ikke er bærekraftig, er bare tull og tøys, og ønsker han det tallfestet så stiller vi oss gjerne tilgjengelig for å gjøre beregningen for han.

Vi lurer på om kommunestyrets representanter og formannskapet har tiltro til det neste som de blir fortalt av kommunedirektøren i et kommunestyremøte. Hva gjør det med tiltroen til granskningen? Det er kanskje på tide å vurdere om nødvendig tillit er til stede til kommunedirektøren fra kommunestyret sin side? Verdals befolkning er i ferd med å miste tiltro til både administrasjon og politikere! Noen må ordne opp i denne saken, og det må gjøres NÅ!!

Sammen <3

Marius Guddingsmo Hoel

«Vi som ønsker våre fastleger i Verdal tilbake!»