Jeg skjønner godt at bankenes eiere er tilhengere av den digitale revolusjonen, tusenvis av bankansatte ble gjort overflødige da vi kunder sjøl overtok bankfunksjonærenes jobber.

Som fagorganisert og tillitsvalgt, holdt jeg meg til brevgiro lenge for å sikre noens jobb i en bank. Brevgiro var enkelt og greit, jobben gjort unna på 5 min en gang eller to i måneden. Kjerringa derimot gikk tidlig over til nettbank- og det kunne gå både en og to timer i uka med frustrasjon og ukvemsord framom PC-en når kontakten med banken ble brutt når hun skulle betale en regning. Siden er jo nettbank blitt både stabilt og enkelt.

Men ikke for alle.

Vi skjønner at for en dement er det å huske pinkode utenfor rekkevidde og å velge riktig tastetrykk overfor en telefonsvarer blir fort umulig. Om lag 8900 trøndere hadde demens-diagnose for to år sida, for Verdals vedkommende var tallet på demente 299.

Men de om lag 100.000 demente i Norge utgjør bare en sjettedel av de som blir forlatt på perrongen, som ikke får det til.

Kompetanse Norge konkluderte i en undersøkelse i 2020 at 600.000 over 16 år var ikke-digitale. Det innebærer at 14% av befolkninga over 16 år ikke bruker nettbank, smarttelefon, pc eller nettbrett. For Trøndelag tilsier det at 53.800 trøndere er ikke-digitale og de aller fleste over 65 år.

Bankene har råd til å ha åpne dører fra 08.00-16.00, de har råd til å ha døgnåpne minibanker, de har råd til å ha lokaler som gir bankens små-kunder anonymitet, de har råd til å ha så mange kundebehandlere at ingen trenger å vente 30-60 min. får å få hjelp.

Mat-butikker har funnet ut når folk handler og de bemanner deretter. Du trenger ikke stå i en halvtimes kø, hverken på Mega eller Meny. Mens butikken tilpasser seg kundene, forventer bankene at det er kundene som må tilpasse seg.

Påstanden fra Sparebank 1 SMN om at det er myndighetskrav mot hvitvasking, som er grunnen til fjerning av kontantinnskuddsautomat, er av kategori dårlig unnskyldning. Trur virkelig banken at de som har behov for hvitvasking av kriminell virksomhet, kommer luskende for å sette inn kontanter etter stengetid?

Når vi krever lengre åpningstider, mer tilgjengelighet snakker vi ikke for unge entreprenører som trenger veiledning før en storinvestering, vi snakker for dem som bare skal sette inn litt penger eller ta ut litt penger, som trenger hjelp til å betale en giro, som har trøbbel med å avslutte et abonnement som trekkes av kontoen, som plutselig må overta ansvaret for økonomien når ektefellen er gått bort. Vi snakker om de nesten 500.000 over 65 år som ikke er vokst opp med data, som ikke har hatt data i jobbsammenheng.

Bankene må innse at det vil gå minst 20-30 år til før bankenes drøm om et kontantløst samfunnet er mulig. Inntil da krever vi lengre åpningstider, døgnåpne minibanker og verdig og respektfull kundebehandling av alle bankkunder. Også de ikke-digitale.

Stein Aamdal