Det siste året har flere hendelser tydeliggjort behovet for ny E6 gjennom Innherred. Forrige uke ble en lastebil stående fast på E6 ved Ronglan, og det ble full stopp på E6. For det første er dette slitsomt for alle som bruker E6 som transportvei, for å komme seg fra A til B. Men mest alvorlig er det at utrykningskjøretøy ikke kommer seg fram. Dette kan i verste fall føre til at liv går tapt.

Det er mange gode argumenter både for og mot å bygge firefelts motorvei. Det viktigste motargumentet i vår region er at mye god matjord vil gå tapt. Samtidig er det flere måter å forminske tapet på. Ved å gjenbruke en del av de eksisterende traseene, vil man ikke bli nødt til å ta like mye jord. Fartsgrensen vil også utgjøre en vesentlig forskjell på hvor mye jord det vil være nødvendig å bruke. Nå ser det ut som Nye Veier vil foreslå 100 og delvis 90 km/t fartsgrense. Det er mange hensyn å ta, men til syvende og sist er det Nye Veier som må ta denne beslutningen.

Likevel mener jeg det ikke lenger bør være noen tvil. Vi trenger en ny E6 – og den må være firefelts. Det er flere grunner til at dette er viktig.

1.      E6 er den viktigste transportåren i Norge. Varer, folk og tjenester ferdes på veien hver dag. Selv om klimautfordringene og internasjonale klimaavtaler taler for at man skal bruke bilen mindre fremover, ser det likevel ut til at biltrafikken vil øke i årene fremover. Det er også totalt urealistisk å tro at kollektivtransport kan ta over for bilen i Innherreds-regionen. Tog og buss vil forbli et supplement til bilen.

2.      Ny E6 vil skape vekst i Innherred. Ved å bygge ny E6, vil reisetiden inn til Trondheim bli kortere. Dette åpner for at flere kan pendle mellom, og det vil bli mer attraktivt å bosette seg i Innherreds-regionen.

3.      Vi har ingen flere å miste til trafikkdøden. Fire felts motorvei med midtdeler er et viktig trafikksikkerhetstiltak. Sommeren 2022 opplevde vi en dødssommer på norske veier. Totalt døde 118 personer i trafikken i 2022. Av disse ulykkene, skjedde kun noen få på firefelts motorvei. Gode og trygge veier er en forutsetning for å klare nullvisjonen for trafikkdød.

Som lokalpolitiker har jeg og flere andre en viktig stemme når Nye Veier ønsker innspill. Det er vi som kjenner lokale forhold best og dette er innspill som skal tas hensyn til. Likevel bør ikke lokale politikere ha siste ord i saken. Byggingen av ny E6 er et av de viktigste infrastruktur-prosjektene i Norge på lenge. E6 er hovedfartsåren gjennom Norge. For å unngå flaskehalser og problematiske partier, lik E6 ved Ronglan, bør vi lokale politikere holde oss unna beslutningsbordet når beslutninger rundt E6 skal tas.

Hendelsen på E6 ved Ronglan føyer seg inn i rekken av andre lignende hendelser. Dette bør være spikeren i kisten for debatten om det skal bygges fire felts E6 gjennom Innherred eller ikke. Utbygging av ny E6 er et prosjekt for fremtiden. Fremtidens motorvei er fri for flaskehalser, trygg å ferdes på – og har fire felter.