Hvor og når går bussene og annen kollektivtransport? Det avgjør politikerne vi skal stemme på i høst. Folk vil reise mer kollektivt, men da må kollektivtransporten i Norge rustes opp, også utenfor de største byene.

Mye er gjort i de store og mellomstore byene. Alt fra innføring av el-busser til egne kollektivfelt og gratis kollektivtrafikk og antall kollektivreisende har økt. Dette viser at målrettet satsing gir resultater.  Men beveger vi oss ut av bykjernen er det verre stilt.

Dersom kollektivtransporten skal bli et reelt alternativ til bilen er det behov for en kraftig opprustning i alle tettbefolkede områder av landet. Kollektivtransporten skal ikke bare bringe folk frem og tilbake til jobb, men binde lokalsamfunn sammen på en grønn og bærekraftig måte.

Hele 85 % av politikerne mener vi må bygge ut kollektivtransporten De fleste er enige i at det å få flere til å reise kollektivt er en viktig del av det grønne skiftet. I befolkningsundersøkelsen NorgesBarometeret har gjennomført på oppdrag for Norsk Jernbaneforbund og Fellesforbundet sier seks av ti at de mener at det er behov for større utbygging av kollektivtilbudet enn dagens nivå.

Dag-Einar Sivertsen i Fellesforbundet. Foto: Fellesfor

Kommune- og fylkespolitikere har fått det samme spørsmålet. Blant dem er det hele 85 % som mener at det vil være et større behov for utbygging av kollektivtransporten. Dette er det enighet om uavhengig av politisk farge. Politikerne burde derfor gjøre noe for å dekke det behovet de selv mener er der, og som de har bred støtte i befolkningen for å gjøre noe med.

For mange kokker som ikke samarbeider

Hvorfor skjer det ikke noe, selv om viljen er der? Vi tror det skyldes for mange kokker som skal bestemme ulike deler av kollektivtransporten. Vi trenger en bedre samordning mellom kommune, fylke og stat.

Staten må legge penger på bordet. Men staten må også sørge for nasjonal samordning, for eksempel i form av felles billettsystem. Fylkene og kommunene må følge opp med lokale tilpasninger. Ikke minst må de samarbeide mer når det gjelder innkjøp av kollektivtransport. Dette er også noe politikerne er samstemt om - hele 93 % av lokalpolitikerne etterlyser mer samordning.

To av tre vil benytte kollektivtransport oftere

Vi løser ikke klimautfordringene i transportsektoren kun ved at vi faser ut fossilt drivstoff. Vi må også få folk til å reise mer kollektivt. Undersøkelsen vi har gjennomført viser at to av tre ville benyttet kollektivtransport oftere dersom tilbudet var bedre.

I undersøkelsen vår peker folk på følgende hovedgrep som ville gjort kollektivtransporten mer attraktiv; lavere priser, flere avganger og økt tilgjengelighet.

Gir store gevinster

Gevinsten for samfunnet ved økt bruk av all kollektivtransport er mindre bruk av bil, mindre slitasje på veier og ikke minst reduserte klimautslipp. Dessverre viser undersøkelsen også at cirka halvparten av befolkningen tror de vil være like avhengig av bil i framtida som i dag.

Den resterende halvparten deler seg på midten hvor den ene delen tror de vil være mer avhengig.  Det viser behovet for en troverdig satsing på kollektivtransporten.

La oss også bli et foregangsland i kollektivtrafikken

Norge har vært et foregangsland når det gjelder overgang til EL-bil. Det er vel og bra, men tenk om vi kunne gjort det samme løftet for kollektivtransporten? Norske EL-bileiere har blitt subsidiert med milliarder gjennom moms-fritak, ingen eller lavere veiavgift og bompenger. Hva om vi bruker tilsvarende tiltak og virkemidler på kollektivtransporten?