I dag har vi skjermen overalt. Du har den hjemme i stuen, i bilen, på lekerommet og i lommen. Til enhver tid er det en skjerm som skriker etter vår oppmerksomhet, som ønsker å pepre oss med inntrykk. For mange voksne kan det være vanskelig å motstå fristelsen fra å ta frem mobilen for å sjekke e-post, nettavis eller Instagram, selv om man egentlig har viktigere ting å gjøre.

Når voksne sliter med å regulere skjermbruken, er det dobbelt vanskelig for barn og unge å regulere bruken. Derfor er det svært bekymringsverdig den skjermbruken vi ser i dagens skole. Norge er i OECD-toppen på bruk av digitale læremidler, samtidig som vi har en lærebokkrise i skolen. Denne bruken av digitale læremidler, sammen med en smarttelefon som dirrer i sekken, fører til et dårlig læringsmiljø, dårligere leseevner, mer mobbing og kortere konsentrasjonsevne for elevene. Dette gjelder særlig for yngre elever.

Norske elever er dårligst til å lese i Norden, og lesegleden til elevene har stupt de siste 10 årene. Våre elever er i bunnsjiktet av OECD-land i tid brukt på å lese for fornøyelsens skyld. Det er med andre ord en lesekrise i den norske skolen, og skjermen skal ha mye av skylden for det.

Det er på høy tid at politikere tar styring overfor skjermbruken i skolen. Levanger ungdomsskole har i flere år hatt mobilforbud på skolen og det har hatt stor betydning for både det sosiale og læringsmiljøet på skolen. KrF mener at det er på tide å lytte til forskning, og erfaringene fra Levanger Ungdomsskole, og innføre et mobilforbud på alle skoler i Levanger.

Samtidig er det viktig å kutte ned på bruken av skjerm i undervisningen. Først og fremst må vi ha et fullgodt alternativ til det digitale, og derfor vil KrF prioritere å kjøpe inn flere fysiske lærebøker. Dette vil ha en stor betydning for både leseferdighetene til elevene og det vil skape et bedre læringsmiljø i klassene.

En god skole er en skole med få skjermer og det vil KrF sørge for.

Sigurd Flø Gustad, 3. kandidat på kommunestyrelisten til Levanger KrF