I fortsettelsen av hva som har kommet fram i media i det siste om kritiske tilstander i helse i Verdal kommune har NFU lyst til å belyse hvordan tjenestene til utviklingshemmede blir ivaretatt i vår kommune. Ber om at politikere og øvrige innbyggere også engasjerer seg for denne gruppen.

Gruppen utviklingshemmede har ofte sammensatt sykdomsbilde, samtidig som mange av de ikke selv klarer godt å formidle symptomer og ubehag. Det kreves derfor høy faglig kompetanse for å kunne gi forsvarlige tjenester. Det er i dag en stor del av ufaglærte i tjenestene, og vi venter bare på at noe fatalt skal skje. Vi har påpekt dette ovenfor ledelsen i Verdal kommune mange ganger tidligere.

NFU er veldig bekymret over det vi hører og erfarer om stor gjennomtrekk og stort sykefravær hos ansatte i tjenestene til personer med utviklingshemming. Hvordan er arbeidsmiljøet for ansatte med stort sykefravær og gjennomtrekk i stilingene? Vi vet at mange slutter fordi de ikke blir hørt når de gjør faglige vurderinger og ikke får tid og ressurser til å utføre faglig forsvarlig arbeid. Flere ønsker seg større stilling, stillinger står vakante.

Dyktige ansatte som ønsker å gi gode tjenester dras mellom ulike behov hos brukerne og ledelsen krav til innsparing. Noe som fører til at mange ansatte slutter også i disse tjenestene. Vi opplever at ansatte slutter fordi de ikke får mulighet av Verdal kommune til å yte gode tjenester, og ikke lenger klarer å stå i jobben de opplever å ikke kunne utføre forsvarlig. Vi vet at ansatte fra ledelsen blir pålagt å «sile» informasjon til pårørende/verger. Vi skal ikke få vite om manglende bemanning, ikke utførte tiltak, avvik og feilbehandling. De opplever at de får munnkurv. Men for å ivareta brukers rettighet og muligheter til å få informasjon, klage osv. for denne brukergruppen må pårørende/verge være informert for å kunne ivareta den enkeltes rettigheter da de i stor grad ikke har evner til det selv. Dette er et punkt Verdal kommune ser ut til å gi blaffen i. Det er viktigere å dekke over de dårlige tjenestene enn å få de fram i lystet og lære av dem. Pårørende blir heller ikke informert om avvik som gjelder den de er pårørende for.

Slik tjenestene oppleves i Verdal kommune nå er det en dreining til oppbevaring i stede for innhold i hverdagene. Intensjonene fra ansvarsreformen synes glemt, og statlige pålegg gjennom CRPD, Nasjonal veiledere og stortingsmeldinger blir ikke etterfulgt (lenker nederst i innlegget).

Vi ser at de vi er pårørende for utvikler unødvendig somatiske og psykiske helseplager pga dårlig tjenester. Mange er også utrygge og usikker i eget hjem pga at de aldri vet hvem som skal bistå de, og pga lav bemanning. De fleste har gått tilbake i utvikling etter at de flyttet fra foreldrehjemmet og inn i egen bolig da det ikke er nok ressurser og stabilitet til å jobbe med å opprettholde ferdigheter. Lav mestring fører til dårlig selvbilde og utrygghet, noe som fører til økt behov for tjenester i den en andre enden.

Pårørende bli ofte oppfordret til å «ta hjem» sine pga lav/manglende bemanning i bofellesskapene, og dårlig kvalitet på tjenestene. Mange pårørende tør ikke dra på ferie da de må være hjemme å ivareta sine voksne utviklingshemmede «barn».

Dagtilbudet for utviklingshemmede å Arken har blitt redusert med flere årsverk de siste årene. Dette fører til oppbevaring og ikke mulighet for aktivitet som gir mestring og glede i hverdagene. Mestring og det å få føle seg nyttig er viktig. Blir du tatt fra denne muligheten fordi du blir plassert sammen i en stor gruppe går det til slutt utover den psykiske helsa. Aktivitet i store gruppe trenger ikke å være noen suksess for vår brukergruppe. Det er store individuelle behov som må ivaretas.

I sommer er det første året Verdal kommune ikke arrangerer «God Sommer» - et sommeraktivitetstilbud for utviklingshemmede. Det er en stor skam. Kommunene rundt har dette til budet, men ikke Verdal. Et tilbud som ikke koster all verden, men som betyr veldig mye for deltagerne. Deltagerne har betalt egenandel for å delta på God Sommer, så utgiften for kommunen kan ikke dreie seg om mange tusenlappene.  Det har vært 3-4 aktiviteter gjennom sommeren som ikke krever store ressurser: grillkveld på skihytta, sommerfest på Arken osv.

Reduksjon i støttekontakt, avlastning, aktivitet, i timer for de som bor alene i bofelleskap eller egen leilighet utvikler behov for andre typer tjenester. Vi vet at inaktivitet fører til økte helseplager som igjen krever økte tjenester. Det kommer aldri fram noen om på hvilket grunnlag vurderingene for reduksjon er gjort. Vi vet nok at det kun bunner i økonomi og ikke faglige vurderinger, men ingen tør å si det høyt.

Kostnaden det er å opprettholde gode tjenester er marginale i forhold til det en tjener med å redusere tjenestene og de konsekvensene det fører til i økt behov for andre tjenester.

Kommunen setter strek over sine egne faglige vurderinger som er beskrevet i hver enkelt beboers enkeltvedtak når de yter så dårlige tjenester som de gjør pr i dag. Et enkeltvedtak er et juridisk dokument som skal etterfølges, og ikke kan kastes rundt på etter kommunens forgodtbefinnende.

Vi opplever en ledelse som i liten grad viser sin faglighet i utøvelse av lederskapet i disse tjenestene.

Det synes for oss at kommunen ikke har vurdert konsekvens av hva som blir virkningen av denne sparingen i tjenestene til utviklingshemmede. Det kommer til å bli dyrt i andre enden. Vi får utviklingshemmede som får dårligere helse pga dårligere tjenester, vi får ikke gode fagfolk til å stå i stillingene sine, og vi får ikke rekruttert inn nye gode helsearbeidere. Det er flere vikarer som har sluttet etter kun å ha hatt noen få ekstravakter fordi de føler seg utrygge, ikke ivaretatt av ledelse, ikke klarer å jobbe under slike forhold, og ikke får nok opplæring til å gi gode tjenester. Ja, dette er noe vi vet med sikkerhet, da flere av de har pratet med pårørende/verger om det da de føler at tjenestene de jobber i er uverdige og ikke noe de kan stå for. Vi vet at ansatte blir «kalt inn på teppet» når ledelsen mener de har delt informasjon til pårørende/verger som ledelsen ikke ønsker skal deles. Dette er hersketeknikk og skremsel!

Verdal kommune har rett og slett fått et dårlig rykte, og mange helsearbeidere «orker» ikke å jobbe slik på akkord med sin faglige kunnskap og verdier. Har kommunen råd til å miste så mye kompetanse, eller er dette en villet handling fra kommunen sin side? Med nye ansatte uten fagkompetanse stilles det ikke så mange spørsmål om kvaliteten på tjenesten fra ansatte sin side – det er kanskje slik kommunen vil ha det?

Hvorfor blir ikke ansatte hørt, tatt med på råd. Vi er klar over at tillitsvalgte er med i partsgrupper, men i dialog med de hører vi at de ikke i stor grad blir hørt når de kommer med faglige innspill på vegne av ansatte i tjenestene. De uttaler at de føler de er brukt som «gissel» av ledelsen.

Vi vil presiserer at det er mange flinke ansatte som jobber «på golvet» nært brukergruppen, og de gjør så godt de kan med de mulighetene og rammene de har. Men at det er liten forståelse oppover i systemet for nødvendigheten av kunnskap, kompetanse, stabilitet og ressurser for å kunne gi gode faglige tjenester til utviklingshemmede i Verdal. Dette føyer seg bare inn i rekken av andre historier som har vært offentliggjort om dårlig styring av helsetjenestene i Verdal kommune.

Det ser for oss ut som hele organisasjonen er skakkjørt og at våre innbyggere ikke er fokus. Gruppen utviklingshemmede blir nedprioritert, og er sjelden en del av den offentlige debatten når det prates om helsetjenestene i kommunen.  Dette må det bli en endring på.

FN-konvensjonen om rettar til menneske med nedsett funksjonsevne (CRPD) - regjeringen.no

Meld. St. 8 (2022–2023) (regjeringen.no)

Gode helse- og omsorgstjenester til personer med utviklingshemming - Helsedirektoratet

NFU Levanger/Verdal

For styret

Herdis Kvernbråten