Vi er glad for at Nye Veier, Høyre og Ap nå omsider erkjenner at det er riktig å jobbe videre med grunnlag i de løsningene MDG lenge har ivret for. Det er nesten oppsiktsvekkende at Sp fortsatt klamrer seg til de løsningene med kostbare og overdimensjonerte løsninger som regjeringa til Erna Solberg iverksatte. Men vi tror at også Sp blir nødt til å snu hvis de ønsker å være troverdig når det gjelder vern av dyrka mark og å opprettholde biologisk mangfold.

Nye Veier har nok endelig tatt til vettet fordi de har skjønt at å jobbe for videre for 110 km/t blir som å ri en død hest. De har vel tatt innover seg at nåløyet for å komme inn på Nasjonal transportplan neste år blir ekstremt trangt.

Det føles som vi i MDG har snakket for døve ører når vi nå i mange år har vært krystallklar på at det holder i massevis å bygge ny E6 kun nord for Skogn, dimensjonerende hastighet 90 km/t og to- til tre-felts veg. Det er mange år siden Vegdirektoratet kom med en utredning med konklusjon: to-felts veg med forbikjøringsfelt kan bygges til halv pris samtidig som det gir marginalt dårligere framføring enn fire-felt.

Vi oppsummere fordelene med å bygge en to-felts supplert med forbikjøringsfelt til følgende:

– Vegdirektoratet sier at det for årsdøgntrafikk opptil 20.000 biler ikke er samfunnsøkonomisk lønnsomt med fire-felts motorveg.

– Økning av hastigheten fra 90 til 110 km/t medfører økt CO2-utslipp på 25 prosent og mer dekkslitasje og forurensing.

– Kjøretida reduseres kun med fem og et halvt minutt, og for næringslivet skjer det ingen reduksjon siden de ikke har lov til å kjøre mer enn 90 km/t

– Trafikksikkerheten går ned og ikke opp hvis hastigheten økes fra 90 til 110 km/t.

– For lang avstand mellom kryssene gjør at trafikken på lokalvegene øker, slik at gjennomgangstrafikken på flere av strekningene vil omfatte bare 25 til 30 prosent av total årsdøgntrafikk.

– Vi kan ikke se at forslaget viser hvordan avviklingen av fortsatt stor trafikk på sekundærvegene skal foregå.

– Økt trafikk på lokalvegene gir mer svevestøv og helseplager for innbyggere.

– 1200 dekar mer med landets beste dyrkajord vil bli nedbygd.

Så vi gjentar. Bygg en veg til 10 i stedet for 20 milliarder. Det holder i massevis. Frp med Samferdselsministeren la i seks år sterke føringer for å bygge nye veger med 110 km/t selv med lav årsdøgntrafikk og i strid med faglige råd. Senterpartiet bør ikke følge i samme spor. Vi vil da bare minne om at fortsatt valg av det dyreste alternativet vil sende en ekstra regning på 5 milliarder til innbyggerne i Trøndelag.

Husk også at et mye rimeligere anlegg også er enklere å få inn i Nasjonal transportplan.

Arne Kvaal, MDG Steinkjer

Tommy Reinås, fylkestingsrepresentant MDG Trøndelag