Nye Veier utreder nå strekningen på E6 mellom Åsen og Steinkjer. Naturvernforbundet og Grunneierlaget i Levanger vil fraråde veialternativer med 110 km/t. Slike  alternativ vil ødelegge store arealer med matjord, helt unødvendig.

Alternativer med en hastighet på 110 km/t krever en strakere E6 med slakere svinger enn det dagens vei har. Det vil si at dagens veitrasé ikke kan brukes. For eksempel kan veien ikke legges rundt Fiborgtangen som i dag. Dermed vil 110 km/t-alternativet kreve at det legges en helt ny veitrasé med tap av store mengder dyrket mark. På god dyrkbar jord kan vi på ett mål dyrke korn nok til ca. 1.000 brød (jordvern.no).

Dagens strekning fra Åsen til Vist i Steinkjer er omkring 60 km. En vei med 110 km/t har en anbefalt bredde på 23 meter. Dersom halvparten av denne vegen går over dyrkbar mark, vil det forsvinne 690 dekar, som tilsvarer opp mot 690.000 brød, per år.

Regjeringen har i Hurdalsplattformen et mål om at det skal maksimalt nedbygges 3.000 dekar med dyrkbar mark i løpet av ett år. Dette er et uttrykk for at dyrkbar mark er verdifull. Å bruke den til å komme fram noen sekunder tidligere er ikke i tråd med målet. En fjerdedel av hele årskvoten blir nedbygget bare på denne 6 mil strekningen.  I Norge er ca. 3 % av landarealet dyrket mark, og den kan vanskelig erstattes. Derfor mener vi at å bygge en ny bred europavei gjennom et av Norges beste landbruksområder er et helt feil sted å begynne. Vi er alle forpliktet til å verne om den dyrkede marka og matjorda vi har.

Det siste året har vært preget av alt fra naturkatastrofer, hete og tørke over flere kontinenter samt en svært alvorlig krig. Med bakgrunn i dette har vi for alvor fått se hvor sårbare vi mennesker og verden er med tanke på matproduksjon og tilgang til dyrkbar mark.

En øvre hastighet på 110 km/t øker utslippet av mikroplast i naturen og øker forbruket av energi. Når farten økes fra 80 km/t til 110 km/t økes energiforbruket på en elbil med 60 %, mens det for en fossilbil øker med 30 % (www.veier24.no). I tillegg økes dekkslitasjen med 30 %. Bildekk er ifølge forskning.no den største kilden til mikroplast på land, med over 40 % av all mikroplastutslipp. Målet må være å redusere utslipp.

En vei med 110km/t vil være svært mye dyrere å bygge enn en vei med 90 km/t. En mer kostbar vei vil også medføre økte bomveikostnader for bilistene. I tillegg vil økt dekkslitasje og økt forbruk av drivstoff bli som en «usynlig bom» på veien.

Også om man ser på den lokale nytten, vil også en vei med 110 km/t være det dårligste alternativet. En slik vei har et betydelig mindre antall av- og påkjørsler. Det vil påvirke lokale aktører og beboere. En E6 med 110 km/t innebærer kun fire av- og påkjørsler mellom Åsen og Steinkjer. Dette vil f.eks. føre til kun én avkjørsel fra Levanger sentrum og ikke tre slik som dagens E6 har. En slik løsning vil føre til økt bruk av lokalveinettet, gjennom Levanger sentrum. Dette ville også føre til at mye trafikk må ta en omvei for å komme seg til de få av -og påkjørslene. Innspart tid med økt fartsgrense på E6, vil gå tapt på en lengre kjørevei, og føre til en større slitasje på de kommunale veiene.

Om man ser på nytten for næringslivet, så er hovedparten av trafikken med lastebiler/tungtrafikk, og disse har som kjent en sperre på 90 km/t og kan ikke nyttegjøre seg høyere fart.

Dermed står vi igjen med at det kun er noen få av oss som vil spare tid på en slik vei, og det er i hovedsak de som kjører tvers gjennom regionen. Ikke vi som bor her.

Vi ser at redaktøren i Innherred den 17. september, ser ut til å mene at jordvernet må ofres for å få bort trafikkulykkene på E6. Blir E6 bygget ut for 110 km/t, vil hovedtyngden av lokaltrafikken fortsatt gå på dagens veitraseer med like stor ulykkesbelastning som nå. En ny E6, med mest mulig bruk av eksisterende veitrase, med utbedring av utsatte strekninger, vil derfor kunne redusere antall ulykker. Statens vegvesens rapporter viser dog at det er mange årsaker til trafikkulykker. Ulykker skjer på grunn av forhold ved sjåfør, kjøretøy, fart, vei og føreforhold. Nylig har Havarikommisjonen for trafikk slått fast at veiutformingen på en ny firefelts motorvei var sterkt medvirkende til en dødsulykke, så «billige» motorveier med 110 km/t faktisk går på trafikksikkerheten løs. Trafikksikkerhet er viktig, men krever enorme kompenserende tiltak ved høye hastigheter.

Naturvernforbundet og Grunneierlaget i Levanger mener at en fremtidig E6 på Innherred må utformes slik mesteparten av dagens trasé kan benyttes. Da vil minst mulig dyrkbar matjord, bebyggelse og natur berøres. Vi ønsker at vår region skal kunne fortsette å være en stor produsent av mat til det norske folk.