«Kaos på legevakta» var tittelen på en artikkel i Adresseavisen 6. oktober. Samme dag uttrykte 42 legevaktleger sterk misnøye med Helseplattformen i et innlegg på Midtnorsk debatt. Det er en krevende øvelse å innføre en helt ny norsk versjon av den amerikanske Epicløsningen som Helseplattformen er. Uansett hvor mye helt nye løsninger testes i et testmiljø før de går i produksjon, foreligger ikke fasiten før den blir tatt i bruk på ordentlig.

Kommuneoverlege og faglig leder for primærhelsetjenesten i Trondheim kommune, Marte Walstad. Foto: Helseplattformen

Helseplattformen ble innført i Trondheim kommune 7. mai i år, og løsningen brukes av rundt 8000 ansatte. Overgangen til nytt journalsystem har vært krevende for mange.

Det tar tid å lære seg, og venne seg til, nye digitale arbeidsmåter. Legevakta står ofte i akutte, uforutsette og krevende situasjoner. En stor del av legene der er fastleger som deltar i vakt et par ganger i måneden. En ny journalløsning vil være ekstra krevende å ta i bruk på Legevakta hvor det kreves raske avgjørelser og effektiv arbeidsflyt.

Vise­administrerende direktør i Helseplattformen, Christer Mjåset. Foto: Helseplattformen

Vi erkjenner at løsningen på legevakt og fastlegekontor har mangler og må bli mer effektiv. Utfordringen er at forbedringene må gjøres samtidig som Helseplattformen er i bruk og at kommunens ansatte dermed får en ekstra belastning. Ikke vær i tvil om at vi setter stor pris på den innsatsen og tålmodigheten som vises. Samtidig forstår vi de som er frustrerte. Vi arbeider intensivt med å forbedre løsningen og har tro på at vi vil komme i mål med et godt og funksjonelt arbeidsverktøy.

De fleste punktene som listes opp i innlegget fra legevaktlegene er allerede rettet eller i ferd med å bli rettet. Vi kan bli bedre til å holde tettere dialog med de næringsdrivende fastlegene som tar vakter ved Legevakta. Vi tar derfor tilbakemeldingene på alvor. Kommuneledelsen har planlagt møte med fastlegene hvor vi vil informere om hvordan vi arbeider med de ulike utfordringene.

Helseplattformen skal få informasjon til å flyte bedre i helsetjenesten, og hjelpe oss å sørge for bedre pasientsikkerhet. Det er ikke godt nok slik det er i dag. Samspillet i og mellom helsetjenesten og innbyggerne/pasientene må bli bedre. Å få en felles journal med sykehusene gjør at vi kommer et stykke på vei. Det er for at pasientene skal oppleve en mer helhetlig helsetjeneste at vi innfører Helseplattformen.

Å bytte en hel journalløsning medfører store utfordringer. Et så stort prosjekt vil i en periode være krevende for ansatte og de samarbeidende aktørene. Når vi skriver at det er på tide å slå på langlysene, er det en erkjennelse av at det vil ta tid før Helseplattformen oppleves som god for alle ansatte, pasienter og innbyggere.

I det lange løp er vi helt overbevist om at dette er en riktig og nødvendig satsing. Trondheim kommune har tatt på seg en svært viktig oppgave på vegne av alle midtnorske kommuner med å være den første som tar systemet i bruk. Vi vil fortsette å jobbe ufortrødent videre, også med nærlysene på der det er nødvendig.

Interessert i debatt? Les flere innlegg her!

Bli med i Midtnorsk debatt sin Facebook-gruppe