Sommer-martnaden 2023 på Levanger er over. Den vil bli husket for flere ting. Kjempeflott martnadsvær og masse folk- kjempehøy band-lyd, og Toralf Lund og Åsmund Bangs myke gitarstrenger.

Mer nytt og  spesielt: Boder og aktivitet i flere kvartaler i Kirkegata! Dette  betydde at Kirkegata var stengt for biler i disse kvartalene. Sørgående trafikk ble  henvist til Sjøgata, mens nordgående gikk via Jernbanegata. Det var altså skapt en indre ringveg. Begge alternative gater  har sine flaskehalser, og førere av tunge kjøretøy har nok sine kommentarer, men for den vanlige personbilist så dette ut til å fungere greitt. Det indre bysentrum fyltes av glade mennesker som tok gater,bakgårder og fortauskafeer i bruk.  Det går altså an!

Den store elefanten i rommet: Gjennomgangstrafikken har vi ikke gjort noe for. Det er ei tannpine som har vart i minst 50 år.

Da byen fikk sin byplan etter brannen 1846, var den moderne- for hest og vogn. Sundbrua avløste mot slutten av århundret fergemannen og var å betrakte som et stort framskritt. I dag er denne enslige brua mot Nesset en av de virkelig store flaskehalsene-særlig fordi trafikken her møter «Kirkekrysset» som på ingen måte er dimensjonert for store biler og tett trafikk. Køen står til tider langt opp i Støpslia. Den sperrer da for trafikken i Sjøgata.

I nordenden av sentrum endte Kirkegata lenge i en juridisk bit av Riksvegnettet pga. nedkjøring til fergeleiet for Ytterøyferja. Krevende for den tids politikere.

Da jernbanen kom til Levanger i 1902 var det sjølsagt et stort framskritt. Ingen tenkte den gang så langt at man oppdaget at jernbanen samtidig ble et hinder for sentrums utvidelsesmuligheter mot Levanger-elva og Brusve/Bruborg. Utfordrende for dagens politikere.

Alle disse gamle opplysningene forteller at vi skal ha medlidenhet med dagens politikere. De regjerer over mye god, men gammeldags planlegging.

Jeg ser at martnads-eksperimentet forteller at det går an å skape trivsel innenfor en indre ringveg, og at besøkende vil komme. Det går an!

Min prioritering har imidlertid alltid vært at man må starte med avlastingsvegene først. Fylket som «eier» Sundbrua må se Levangers problem og bygge minst ei ny bru over Sundet. Sett deg i en storbil og kjør alleen ved Alstadhaug kirke ,så skjønner du hvorfor de nødig kjører der. Igjen fylkets ansvar.

All trafikk sørfra inn til Sentrum møter Kirkekrysset - ikke minst de som skal til Nesset. Vi har alle sett ødelagte lysmaster der. Krysset er ikke tegnet for store/lange kjøretøy.

Fra øst må alle over Brusvebrua. Den har lavt akseltrykk og krysset der er uoversiktlig og farlig.

Konklusjon: Eksperimentet under martnaden viste at byen kan vekkes til live. Storartet! Nu forventer vi at det skjer noe med gjennomgangstrafikken. Ja - jeg skrev skjer. Vi har hørt om planer snart i 50 år,  og kan ikke vente til 2050. Jeg frykter at mange by-patrioter da vil være borte.

Per Anker Johansen