Spørsmålet stilles nå av flere etter at Statens vegvesen før jul la fram forslag til trasé og gjennomføring for en ny E6 fra Åsen til Mære. I et grundig, gjennomarbeidet innlegg i dagens avis har Ola Trønsdal gjort seg noen tanker om dette. Det er flere forhold som gjør Trønsdal betenkt. Han reiser betimelige spørsmål når han spør om planene ikke for omfattende og for kostbare i forhold til behovet for ny veg. Er det mulig å gjøre dette annerledes, og likevel oppnå hensikten: Tryggere, raskere og bedre stamveg både for nærtrafkken og de som kjører over lengre avstander.

Ingen motstander. «Jeg må ikke bli oppfattet som motstander av utbyggingen av ny E6», understreker Trønsdal. Det er en viktig påpekning. Mitt inntrykk er at det er mange som føler på det samme. De som undrer seg over at behovet for nyveg er så stort som de omfattende planene indikerer, kan være redd for å ta del i debatten fordi de kan oppfattes som at de er imot nyvegen gjennom Innherred.

Innlegget fra Ola Trønsdal finner du her: Vegplanlegging på «ville veier»?

Jeg har kjent det litt på samme måten. Derfor ønsker jeg en diskusjon rundt de synspunkter og spørsmål som tas opp av Ola Trønsdal. Jeg tror det er sånn at vi holder litt igjen fordi vi er redd for å bli stemplet som bakstreverske og motstandere av en moderne E6 til og fra Trondheim. Det er viktig å komme seg over den terskelen. Her synes jeg Ola Trønsdal gir et vesentlig bidrag med sitt innlegg. Hvis det er sånn at vi sitter tilbake med veldig mange spørsmål rundt E6-planene, må vi få dem på bordet og sørge for at de blir belyst og diskutert. Det er ikke sånn at det å få en ny E6 er så viktig at du og jeg ikke kan ha noen mening om det. Tvert imot!

Hvorfor? «Hva er prisen vi må betale for firefelts motorveg og hastighet på 110 km/t?», spør Trønsdal. Han snakker om penger, hva en ny veg vil koste både den enkelte og samfunnet som sådan. Trønsdal er også opptatt av kostnader i form av matjord som kan gå tapt, hvordan lokaltrafikken på strekningen får nyttiggjort seg ny E6, eiendommer som forringes, eller som må rives/flyttes og bygdesamfunn som deles i to. De er alle gode spørsmål og jeg håper noen kommer opp med forsøk på svar. Personlig har jeg ikke konkludert rundt hva slags veg som er mest framtidsrettet. Jeg håper vi kan fortsette å diskutere det en stund framover.

(Lederkommentar i Innherred 3. februar 2018)