Her er et «rop om hjelp» fra oss brukere av Frisklivssentralen i Verdal kommune. Regner med dere ALLE har lest innleggene i regionens aviser siste ukene. Vi føler oss direkte «trampa på» av Verdal kommune og politikerne i Verdal, med dette forslaget om nedleggelse av Frisklivssentralen fra 01.07.2022.

Forslag til ivaretakelsen av oss brukerne etter nedleggelsen er IKKE HOLDBARE for oss det gjelder. Har dere i det hele tatt sett på de samfunnsøkonomiske konsekvensene av denne nedleggelsen? Forebygging er i de fleste tilfeller økonomisk hensiktsmessig. Frisklivssentralen = forebygging.

Jeg tilhører gruppen, som kaller oss «Frisklivsvænnan». Vi er ca 15-20 stk som jevnlig bruker tilbudet med trening m/fysioterapeut ved Frisklivssentralen 2-4 ganger ukentlig, hele året. Vi er dessverre ikke med i noen av tallene, som er tatt ut i oversikten på hvor mange som bruker tilbudene ved Frisklivssentralen årlig! Forslagene, som bruk av treningssenter er IKKE ET ALTERNATIV for oss! Det er Frisklivssentralen, som har vært «redningen» for vår treningshverdag og behov for fysisk aktivitet.

Vi er personer som trenger hovedsakelig «aktiv behandling» og ikke «passiv». Fysio/kiro-behandling blir mye «passiv behandling», og det er evt kun en tilleggsbehandling for noen av oss. Vi er flere, som har vært på rehabiliteringsopphold, 3-4 uker. Der har vi sammen med behandlere og lege, lagt et «aktivt program» som vi skal videreføre når vi har kommet hjem. Og rehabiliteringssentrene ber oss alle bruke Frisklivssentralen i hjemkommunen vår. Da de har bred kunnskap og gode kvalifikasjoner til å ivareta «hele mennesket». «Hele mennesket» det er alt fra fysisk trening, kosthold, søvn, sunne levevaner, bygge selvbilde, sosial tilnærming og psykisk behandling. Jeg kan ikke finne alternativer, Verdal kommune har for å dekke disse behandlingsbehovene.

Så HVORDAN hjelper dere folkevalgte oss i denne situasjonen? HVILKE alternativ har dere til oss, som IKKE kan bruke de løsningene dere har i saksframlegget deres?

Vi skjønner ikke behovet for siste linjene i saksdokumentet til Utvalg Menneske og Livskvalitet. Når dere velger å legge ned en avdeling som ivaretar alle disse målene i kommuneplanens samfunnsdel?

Her er avsnittet fra saksdokument i Utvalget Menneske og livskvalitet:

«Det er behov for ytterligere kartlegging og evaluering av dagens tiltak innen forebygging, helsefremming, læring og mestring, slik at målene i kommuneplanens samfunnsdel nås. De foreslås derfor at et slikt utredningsarbeid iverksettes.» UTREDNING = KOSTNAD. Hva vil dette koste Verdal kommune?

Her er noen refleksjoner/tanker fra flere i «Frisklivsvænnan» :

«Frisklivssentralen har i over 10 år fungert som et knutepunkt for mennesker som trenger råd og hjelp med kosthold, matlaging, trening, røykeslutt og psykisk helse. Flere av disse punktene går hånd i hånd, og med dette lavterskel tilbudet er det kort vei fra sofaen til hjelp og støtte.

De har etablert flere faste tilbud, og det vi ønsker å trekke frem her er utetrening hver mandags- og fredagsmorgen. Dette står nok en gang i fare for å legges ned, og det vil kunne få store ringvirkninger for en hel del av deltakerne. Hva er det Verdal kommune ikke får med seg av suksesshistoriene til deltakerne, spør vi oss. Her har hvem som helst mulighet til å møte, og det er en trygg gjeng som møter deg, uansett dagsform. Flere av deltakerne uttrykker trygghetsfølelsen som viktig, og en stor grunn til at de ikke deltar på de privat treningssentrene, hvor det kan være høyt tempo, forstyrrende høy musikk, mye folk og et upersonlig oppmøte.

På Frisklivssentralen møtes vi av helsepersonell, som gjennom individuelle oppstartssamtaler med hver og én, har forståelse for utfordringer hver enkelt kan streve med. Gjerne av typen som ikke vises utenpå, for vi mennesker er gode på å holde en fin fasade.

Timene sparkes i gang med at fysioterapeuten informerer om dagens treningsplan og vi bruker gåturen ned til f.eks Moeparken, Hagabakkan, Trimtrappa og Mekken, som lett oppvarming, før det blir økter for å få i gang de store muskelgruppene og øke blodsirkulasjonen.

Det er et lavterskeltilbud. Det er gratis og det er heller ingen forhåndspåmelding. Det er opp til hver enkelt å komme seg over dørstokken. Men, deltakelsen viser at det er dedikerte mennesker som gjentatte ganger møter opp.

Selv om de er sykemeldt eller ufør, psykiske eller fysiske plager, så stiller de opp!

Dette fordi det er store ringvirkningene som oppmøtet gir. Fra å ha gått hjemme alene, møter man trygge mennesker som hilser «hei» i ringen før treninga. Man får i gang kroppen, som i lengre tid har ligget på lading på sofaen. Man klarer kanskje endelig å gå å handle på butikken, fordi man har fått øvd på eksponering i denne gruppa. Etterhvert mestrer man mer på flere plan; delta på foreldremøter, sosiale treff, mer energi til husarbeid, egentrening i marka!»

Må vi bruke mer billedlig bruk på vår argumentasjon på hvorfor vårt trygge tilbud i frisklivssentralen ikke enkelt kan erstattes med å melde oss inn på treningssentre og trene der?

Hva om vi heller foreslår å fjerne trappa i rådhuset? Setter opp en stige istedet.

Det tar ikke bort muligheten til å komme seg opp og ned, men vi begrenser antall brukere, ingen rom for pustepause midt i etasjen, fordi det må være et større tempo for å ta hensyn til at det er andre som skal bruke stigen.

Da blir det man kvier seg for å gå opp eller ned stigen, fordi det krever mye mer av en.

Annen teknikk må man legge seg til også; får ikke med seg like mye når begge hendene må brukes for å holde seg fast i karmen.

Hver gang man skal bruke stigen, må man betale en avgift. Avgiften er stor, men dekker tross alt vedlikehold på alle kontorer, rens av kaffemaskin og renhold i hele bygget.

Men, man kan sikkert venne seg til det...

Dette innlegget legges ut, for at dere folkevalgte, skal se «oss innbyggerne» i Verdal kommune - og behovene Frisklivssentralen dekker for oss som bruker aktiviteten der.

Mener faglig info og vurdering er nødvendig grunnlag før et vedtak! Her kan dere f.eks finne gode reportasjer på sidene til Arbeidoghelse.no, der er det skrevet om Frisklivssentralens viktighet om å komme tidlig inn, når noen har behov for hjelp/behandling.

Hvis noen av dere ønsker at vi kommer å informerer dere mer, utfra det som er skrevet her, så stiller vi gjerne.

Else Jorunn Hermann, Toralf Hjelde, Grethe Therese Inderdal, Eva Randi Walberg, Ann Årstad, Ståle Årstad